Kiekvienam tėvui ar globėjui vienas svarbiausių klausimų kelyje yra vaiko saugumas. Atrodo, kad nieko paprasčiau – pasodinti vaiką į automobilinę kėdutę ir važiuoti. Tačiau realybėje kyla daug abejonių: kokio amžiaus vaikas jau gali sėdėti paaukštintoje kėdutėje (booster seat), kada jis gali keliauti be jokios kėdutės ir kodėl net menkiausias neapdairumas gali tapti lemtingas. Automobilinės kėdutės ar jų alternatyvos nėra tik formalumas – tai tiesiogiai susiję su gyvybės apsauga avarijos metu.
Įstatymai aiškiai apibrėžia ribas
Pagal Lietuvos Kelių eismo taisykles, visi vaikai, kurių ūgis nesiekia 135 cm, privalo būti vežami specialioje automobilinėje kėdutėje arba sodinami ant specialaus paaukštinimo, atitinkančio jų svorį bei ūgį. Ši nuostata galioja automobiliuose, kuriuose yra saugos diržai. Tai reiškia, kad net ir dešimtmetis, jei jo ūgis mažesnis nei 135 cm, negali keliauti tik prisegtas saugos diržu – būtina kėdutė arba paaukštinta pagalvėlė. Pažeidus šias taisykles, vairuotojui gresia 60–90 eurų bauda, o pagal kai kurias situacijas – ir papildomi administraciniai nuobaudos taškai. Jei netinkamai vežami keli vaikai, baudos gali būti didesnės, todėl saugiausia laikytis nustatytų reikalavimų ir rinktis tinkamą kėdutę pagal vaiko ūgį ir svorį.
Kodėl kėdutė yra būtinybė?
Avarijos metu vaiko kūnas patiria didžiules apkrovas, kurias suaugęs žmogus dar gali atlaikyti, tačiau vaiko organizmas – ne. Staigaus stabdymo ar susidūrimo metu didžiausias pavojus kyla kaklui, galvai ir vidaus organams. Automobilinės kėdutės ir paaukštintos kėdutės užtikrina, kad saugos diržas tinkamai priglustų prie vaiko kūno – juosmens dalyje diržas turi eiti per klubus, o ne pilvą, o pečių dalyje – per krūtinę, o ne kaklą. Netinkamai užsegti diržai gali sukelti itin sunkias traumas.
Kas yra paaukštinta automobilinė kėdutė?
Paaukštinta kėdutė, dar vadinama boosteriu, – tai specialus įrenginys, kuris pakelia vaiką taip, kad saugos diržas eitų tinkama kryptimi. Lietuvoje tokios pagalvėlės skirtos vaikams, kurių ūgis yra nuo 135 cm iki 150 cm, arba svoris dažniausiai siekia nuo 15 iki 36 kg, priklausomai nuo vaiko amžiaus ir kūno sudėjimo. Tai patogus sprendimas, nes boosteris lengvas, nebrangus ir jį paprasta perkelti iš vieno automobilio į kitą. Vis dėlto svarbu prisiminti, kad boosteris neturi atlošo ar galvos atramos, todėl nesuteikia apsaugos šoninio smūgio ar stipresnio susidūrimo metu. Dėl šios priežasties, jei tik įmanoma, saugesnė alternatyva – pilnavertė automobilinė kėdutė su atlošu ir galvos atrama.
Kada galima pereiti prie paaukštintos kėdutės?
Specialistai rekomenduoja boosterį rinktis tik tada, kai vaiko ūgis pasiekia bent 135 cm. Žinoma, įstatymas leidžia boosterį naudoti anksčiau, bet praktikoje saugiausia – kuo ilgiau vaikas sėdi visavertėje automobilinėje kėdutėje su atrama galvai ir šonine apsauga. Kai kuriuose modeliuose tokios kėdutės tinkamos net iki 150 cm ūgio. Tad verta paklausti savęs – ar tikrai patogumas ir mažesnė kaina yra svarbesni už vaiko sveikatą?

Ką svarbu žinoti perkant paaukštintą kėdutę?
Jeigu nusprendžiama įsigyti boosterį, būtina atkreipti dėmesį, ar jis turi reikiamas sertifikacijas, ar atitinka ES saugumo reikalavimus. Labai pigūs, nekokybiški gaminiai gali būti pagaminti iš prastos medžiagos, kuri deformuosis avarijos metu, todėl neverta rizikuoti. Be to, boosterį būtina teisingai sumontuoti – sėdynė turi stovėti tiesiai, vaikas privalo būti tinkamai prisegtas diržu.
Praktiniai patarimai tėvams
Tėvai dažnai susiduria su situacija, kai vaikas prašo keliauti „kaip suaugęs“ – be kėdutės. Tačiau čia svarbu išlikti griežtiems. Statistika rodo, kad vaikai, keliaujantys be tinkamų saugos priemonių, avarijos metu daug dažniau patiria mirtinas arba sunkias traumas. Net jeigu atstumas trumpas, nelaimė gali nutikti bet kur ir bet kada. Saugos kėdutė ar boosteris – tai ne papildoma detalė, o gyvybiškai svarbi priemonė.
Saugumas svarbiau už patogumą
Nors boosteris patrauklus dėl paprastumo ir kainos, jis neturi visų apsauginių funkcijų. Todėl ekspertai pataria – jei tik įmanoma, rinkitės pilnavertę kėdutę su atlošu ir galvos atrama, tinkamą pagal vaiko svorį bei ūgį. Toks sprendimas apsaugos ne tik nuo policijos baudos, bet ir nuo skaudžių pasekmių avarijos metu.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.