Automobilių pramonė mėgsta eksperimentuoti su dizainu, technologijomis ir inovacijomis, kurios žada patogesnę, saugesnę ir estetiškesnę ateitį. Tačiau kartais tai, kas atrodo kaip išmanus sprendimas, ilgainiui paaiškėja esąs klaida. Būtent tokia diskusija šiuo metu vyksta dėl įleidžiamų (išsitraukiančių) durų rankenėlių – tų futuristinių, korpuse pradingstančių elementų, kuriuos prieš keletą metų pasauliui plačiai pristatė „Tesla“. Dabar Kinija svarsto: gal ši madų banga turėtų baigtis, kol neatnešė dar rimtesnių pasekmių?
Nauja era, naujos problemos: Kinijos sprendimas gali pakeisti industriją
2025 m. rugsėjį Kinijos Pramonės ir informacinių technologijų ministerija pradėjo rengti gaires, kurios nuo 2027-ųjų metų gali visiškai uždrausti elektrines išsitraukiančias durų rankenėles. Sprendimo motyvas – ne estetika, ne kainos, o saugumas. Šalies tyrimai parodė, kad tokios rankenėlės avarinėse situacijose veikia gerokai prastiau nei tradicinės.
Nors daugelis automobilių gamintojų siekia minimalizmo ir aerodinaminio tobulumo, o tokias rankenas jau įdiegė „BMW“, „Volvo“, „Range Rover“, „Mercedes“ ir kiti premium gamintojai, Kinijos institucijos mato kitaip. Jeigu du elementai turi tą pačią funkciją, bet vienas iš jų stringa dažniau, atsisakyti jo – logiškas, o svarbiausia, gyvybes saugantis žingsnis.

Faktai, kurie kelia nerimą: patikimumas krito žemiau bet kokių standartų
Kinijoje atlikti bandymai atskleidė stulbinančią tendenciją. Elektrinės išsitraukiančios rankenėlės teisingai suveikė tik 67 % atvejų, kai tuo tarpu tradicinės mechaninės – net 98 %. Skaičiai kalba patys už save: technologinis žavesys šiuo atveju pralaimi patikimumui.
Dar daugiau – „Car News China“ teigia, kad elektrinės rankenėlės genda aštuonis kartus dažniau nei įprastos. Vienoje iš pirmaujančių elektromobilių gamybos bendrovių net 12 % visų remonto atvejų susiję būtent su šiomis detalėmis. Tai ne tik erzina vairuotojus, bet ir kelia išlaidas: elektrinių rankenėlių keitimas kainuoja kelis tūkstančius zlotų (arba jų atitikmenį), o mechaninių – kelis šimtus. Be to, remontas dažnai reikalauja ardymo, programavimo, laiko ir, žinoma, pinigų.
Šios rankenėlės ypač nepatikimos kraštutinėmis oro sąlygomis. Žiemą jos užšąla, vasarą – perkaista elektronika ir rankenėlės nebeatsiveria. Kai kalbame apie stilių – gal ir atleistina. Bet kai kalbame apie avariją ar gaisrą? Tai jau visiškai kita istorija.
Naujos taisyklės: mechaninė rankenėlė privaloma kiekvienoms durims
Kinijos Transporto ministerijos paskelbtame projekte aiškiai nurodoma: kiekvienose automobilio išorinėse duryse turi būti fizinis, mechaniškai veikiantis atidarymo mechanizmas. Jei viduje paliekama elektrinė rankenėlė – privalomas ir papildomas mechaninis avarinis atidarymas iš išorės.
Be to, dokumente detalizuojami rankenėlių matmenys, jų padėtis, netgi vieta durų konstrukcijoje. Rezultatas – vienodos, aiškios, standartizuotos taisyklės, kurios leistų gelbėtojams veikti greičiau, o vairuotojams – jaustis saugiau.
Toks dokumentas gali būti pirmas žingsnis į visišką išsitraukiančių rankenėlių draudimą šalyje iki 2027 m. Ir jei tokį sprendimą priims didžiausia pasaulyje automobilių rinka, efektas neišvengiamai persimes ir į Europą, ir į JAV.

Problema ne nauja: pasaulis jau seniai girdėjo pavojaus skambutį
Kinija nėra vienintelė, kuri pastebėjo šių rankenėlių riziką. Vokietijos automobilių klubas ADAC jau kurį laiką kritikuoja elektroninių rankenėlių veikimą avarijų metu. Jungtinių Tautų duomenys taip pat rodo: vis daugėja žuvusiųjų atvejų, kai žmonės lieka įkalinti liepsnojančiuose ar apsivertusiuose automobiliuose todėl, kad durų neįmanoma atidaryti.
Vienas skaudžiausių pavyzdžių atskriejo iš JAV: „Tesla Cybertruck“ gaisras, kai įvykio vietoje buvę žmonės negalėjo atidaryti durų iš išorės, o viduje esantys keleiviai buvo įkalinti. Artimieji pateikė ieškinį, kaltindami konstrukcijos trūkumus.
Tačiau ribotos prieigos problema iškyla ne tik ekstremaliose situacijose. JAV Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija (NHTSA) pradėjo tyrimą dėl „Model Y“ rankenėlių veikimo, nes vis daugiau tėvų pranešė, kad išsikrovus automobilio akumuliatoriui jų vaikai negalėjo išlipti iš automobilio. Tokių situacijų tik daugėja – ir jos kelia pagrįstą visuomenės nerimą.
Ką tai reiškia automobilių ateičiai?
Automobilių industrija visada balansuoja tarp dizaino revoliucijų ir saugumo. Išsitraukiančios durų rankenėlės buvo pristatytos kaip technologinis stebuklas, pagerinantis aerodinamiką ir sukuriantis „premium“ įspūdį. Tačiau dabar vis garsiau girdimas klausimas: ar mes pasiruošę mokėti saugumu už estetiką?
Kinija savo žingsniu aiškiai rodo kryptį – ne. Jei toks sprendimas įsigalios, automobilių gamintojams teks grįžti prie patikrintų, patikimų sprendimų. Ir, galbūt, šiandien dar moderni atrodanti detalė jau rytoj taps tik trumpu eksperimentu automobilių dizaino istorijoje.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.