ub.lt

Naujienos, laisvalaikis, renginiai – ub.lt

  • Naujausios
  • Lietuva ir pasaulis
    • Ekonomika ir verslas
    • Lietuva
    • Pasaulis
    • Įdomu
  • Technologijos
    • Automobiliai
    • IT naujienos
    • Mokslas
  • Gyvenimas
    • Namai ir patarimai
    • Sodas ir daržas
    • Sveikata ir grožis
    • Žmonės
    • Mada
  • Receptai
    • Mėsos patiekalai
    • Sriubos
    • Salotos
    • Troškiniai
    • Apkepai
    • Blynai
    • Makaronų patiekalai
    • Košės
    • Bulvių patiekalai
    • Desertai
    • Užkandžiai
    • Naudinga
    • Veganiški patiekalai
    • Žuvis ir jūros gėrybės
    • Vegetariški patiekalai
    • Gėrimai
  • Horoskopai

ub.lt

Naujienos, laisvalaikis, renginiai – ub.lt

Search
  • Naujausios
  • Lietuva ir pasaulis
    • Ekonomika ir verslas
    • Lietuva
    • Pasaulis
    • Įdomu
  • Technologijos
    • Automobiliai
    • IT naujienos
    • Mokslas
  • Gyvenimas
    • Namai ir patarimai
    • Sodas ir daržas
    • Sveikata ir grožis
    • Žmonės
    • Mada
  • Receptai
    • Mėsos patiekalai
    • Sriubos
    • Salotos
    • Troškiniai
    • Apkepai
    • Blynai
    • Makaronų patiekalai
    • Košės
    • Bulvių patiekalai
    • Desertai
    • Užkandžiai
    • Naudinga
    • Veganiški patiekalai
    • Žuvis ir jūros gėrybės
    • Vegetariški patiekalai
    • Gėrimai
  • Horoskopai
Sekite mus
Titulinis » Technologijos » NASA po 50 metų trukusio draudimo vėl grįžta prie viršgarsinės idėjos
Technologijos

NASA po 50 metų trukusio draudimo vėl grįžta prie viršgarsinės idėjos

Nojus Tamošiūnas
Autorius Nojus Tamošiūnas
Publikuota: 2025-08-16
Komentarų: 0
4 min. skaitymo
Nuotraukos šaltiis: nasa.gov. NASA X 59 Quiet Supersonic Transport. NASA po 50 metų trukusio draudimo vėl grįžta prie viršgarsinės idėjos
Nuotraukos šaltiis: nasa.gov. NASA X 59 Quiet Supersonic Transport. NASA po 50 metų trukusio draudimo vėl grįžta prie viršgarsinės idėjos

2025 m. birželio 6 d. JAV oficialiai panaikino draudimą komerciniams viršgarsiniams skrydžiams virš sausumos, kuris galiojo net 52 metus. Tai sprendimas, galintis iš esmės pakeisti ne tik Amerikos, bet ir pasaulio aviacijos kryptį. Nuo 1973 m. Federalinė aviacijos administracija (FAA) buvo griežtai uždraudusi tokio tipo skrydžius dėl garsą viršijusių lėktuvų sukeliamų garsių „soninių trenksmų“. Šie garso bangos smūgiai pasiekdavo žemę, drebino pastatus, žalodavo langus ir trikdydavo bendruomenių ramybę. Tuo metu tokia technologija atrodė per daug invazinė, todėl viršgarsiniai keleiviniai skrydžiai buvo įmanomi tik virš vandenynų – kaip legendiniai „Concorde“ reisai per Atlantą.

Naujasis požiūris: tylos revoliucija ore

Šiandien aviacijos pasaulis grįžta prie viršgarsinės idėjos – bet ne prie senų klaidų. NASA kartu su tokiomis kompanijomis kaip „Boom Supersonic“ ir „Lockheed Martin“ kuria vadinamuosius „tyliuosius“ viršgarsinius lėktuvus. Esminis pokytis slypi technologijoje: inovacijos, tokios kaip „boomless cruise“ („skrydis be trenksmo“) bei speciali variklių ir fiuzeliažo forma, leidžia garso bangas nukreipti ir išsklaidyti taip, kad garsus trenksmas net nepasiekia žemės.

Vienas ryškiausių pavyzdžių – NASA X-59 Quiet Supersonic Transport. Šis orlaivis sukurtas taip, kad skrisdamas viršgarsiniu greičiu skleistų ne kurtinantį sprogimą, o vos girdimą duslų garsą, prilygstantį automobilio durų uždarymui už kelių šimtų metrų. Tokia technologija – raktas į reguliacinį leidimą viršgarsiniams skrydžiams virš žemynų.

Greitis, keičiantis gyvenimo tempą

Jei nauji triukšmo standartai bus patvirtinti, keliautojai galės patirti kelionių trukmės revoliuciją. Skrydis iš Niujorko į Los Andželą truktų vos 3–3,5 valandos, o tai beveik dvigubai greičiau nei dabartinės šešios valandos. Laiko sutaupymas 40–50 proc. reikštų, kad verslo kelionės galėtų vykti tą pačią dieną be nakvynės, o savaitgalio išvykos į kitą šalies pakraštį taptų visiškai įprastos.

Taip pat skaitykite

Koks yra optimalus padangų protektoriaus gylis?
Koks yra optimalus padangų protektoriaus gylis? Atskleidė kokia jo galutinė riba ir kokia svarba vairuotojui
2025-08-12
Kiek energijos suvartoja dirbtinis intelektas? Žinantys - tyliai stebi
Kiek energijos suvartoja dirbtinis intelektas? Žinantys – tyliai stebi
2025-06-20
ChatGPT pagalba priimant sudėtingus sprendimus
Dirbtinio intelekto galia kasdienybėje: 7 užduotys, kurias „ChatGPT“ atlieka geriau už žmogų
2025-08-03
Telefono įkroviklis elektros lizde
Atskleidžia priežastis, kodėl geriau nepalikti telefono įkroviklio elektros lizde
2025-05-30

Šios technologijos atsiradimas taip pat galėtų išjudinti oro transporto kainų struktūrą: didesnis efektyvumas ir trumpesnis skrydžių laikas ilgainiui gali mažinti bilietų kainas, o aviacijos kompanijos galėtų pasiūlyti daugiau reisų per dieną.

Pirmieji proveržiai jau čia

2025 m. sausį „Boom Supersonic“ pasiekė istorinį etapą – pirmą kartą skrido Mach 1 greičiu be girdimo soninio trenksmo ant žemės. Tai įrodymas, kad tylusis viršgarsinis skrydis – ne tik teorinė vizija, bet ir realybė, kuriai trūksta tik masinio pritaikymo.

NASA tuo tarpu ruošiasi atlikti viešus X-59 bandymus su realiomis bendruomenėmis, kad įvertintų, kaip žmonės reaguoja į švelniai girdimą garsą virš savo namų. Jei rezultatai bus sėkmingi, 2030-ųjų pradžioje galime pamatyti pirmuosius komercinius viršgarsinius reisus, kurie nebekels diskomforto gyvenvietėms.

Naujos eros pažadas

Viršgarsinio skrydžio sugrįžimas simbolizuoja ne tik technologinę pažangą, bet ir platesnį žmonijos požiūrį į inovacijas: nebeužtenka tiesiog skristi greičiau – būtina tai daryti atsakingai, tyliai ir tvariai. NASA ir pramonės lyderiai teigia, kad ši kryptis sudarys galimybę keliauti greičiau, bet ne aukojant žmonių gyvenimo kokybę.

Ateities oro kelionės gali tapti tokios pat įprastos kaip šiandieniniai trumpo nuotolio skrydžiai. Įsivaizduokite: išskrendi iš rytinio pakrantės miesto ryte, pietauji vakaruose ir vakare grįžti namo – be jokio laiko juostų streso.

Šis JAV sprendimas užbaigti 50 metų draudimą – tai daugiau nei politinis aktas. Tai ženklas, kad technologijos ir visuomenė yra pasirengusios naujai erai, kurioje greitis, komfortas ir ramybė gali egzistuoti kartu. Jei NASA ir partneriams pavyks įgyvendinti tyliojo viršgarsinio skrydžio viziją, netolimoje ateityje kelionės po žemyną gali tapti tokios pat greitos kaip mintis.

ŽYMOS:NASAViršgarsiniai lėktuvaiX-59

AutoriusNojus Tamošiūnas
Esu Nojus Tamošiūnas – rašau apie technologijas, mokslą, automobilius ir IT. Mane domina viskas, kas keičia mūsų kasdienybę: nuo naujausių išmaniųjų įrenginių iki pažangos dirbtinio intelekto srityje. Savo tekstuose stengiuosi sudėtingus dalykus paaiškinti paprastai ir suprantamai – kad kiekvienas skaitytojas rastų ką nors įdomaus ir naudingo.

Rekomenduojami Video

Jums gali patikti

Aplinkosauga: kaip dirbtinis intelektas veikia mūsų planetą?
Įdomu

ChatGPT ir aplinkosauga: kaip dirbtinis intelektas veikia mūsų planetą?

2025-06-17
Ar ši strategija JAV reiškia pranašumą visame pasaulyje?
Technologijos

Ar ši strategija JAV reiškia pranašumą visame pasaulyje?

2025-06-18
Išrinktas saugiausių automobilių penketukas – kas tie laimingieji?
Automobiliai

Išrinktas saugiausių automobilių penketukas – kas tie laimingieji?

2025-06-13
Tingite planuoti kelionę? Leiskite tai padaryti programėlėms! Štai 4 populiariausios
Technologijos

Tingite planuoti kelionę? Leiskite tai padaryti programėlėms! Štai 4 populiariausios

2025-07-29

ub.lt – įdomus ir gyvas portalas, skirtas visiems, mėgstantiems patikimą informaciją ir naudingus patarimus, paversiančius kasdienį gyvenimą lengvesniu. Skaitykite ir mėgaukitės!

Mūsų populiariausios

Sodas ir daržas
Namai ir patarimai
Sveikata ir grožis
Mokslas
Receptai

Bendradarbiaukime

Kontaktai

Sekite mus
@ 2025 Visos teisės saugomos
  • Kontaktai
  • Privatumo ir slapukų politika
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?