Santykiai su partneriu, draugais ar kolegomis kartais neišvengiamai atneša konfliktų ir nesutarimų. Tačiau svarbu suprasti, kad ginčai nebūtinai turi griauti ryšį – jie gali tapti proga augti ir labiau suprasti vieni kitus. Efektyvi komunikacija yra raktas, padedantis išsaugoti pagarbą, sumažinti įtampą ir pasiekti bendrą sutarimą.
Efektyvi komunikacija prasideda nuo „aš“ teiginių
Viena dažniausių klaidų ginčuose – kaltinimai, prasidedantys žodžiais „tu visada…“ ar „tu niekada…“. Tokie sakiniai sukelia gynybinę reakciją. Vietoje to, daug veiksmingiau naudoti „aš“ teiginius: „Aš jaučiausi nusivylęs, kai…“, „Man buvo skaudu, kai…“. Ši paprasta taisyklė leidžia išsaugoti dialogą ir sumažinti emocinę įtampą.
Efektyvi komunikacija remiasi aktyviu klausymu
Ne veltui sakoma, kad turime dvi ausis ir tik vieną burną. Konfliktinėse situacijose ypač svarbu klausytis daugiau, nei kalbėti. Aktyvus klausymas – tai ne tik tylėjimas, bet ir klausimų uždavimas, pasitikslinimas, ką žmogus turėjo omenyje: „Ar teisingai supratau, kad tu…?“ Tokiu būdu parodome pagarbą ir išvengiame nereikalingų nesusipratimų.

Efektyvi komunikacija padeda išvengti ginčų spąstų
Psichologai perspėja apie vadinamąją „JADE“ strategiją – bandymą teisintis, ginčytis, gintis ar viską paaiškinti. Toks elgesys tik užsitęsia konfliktą. Geriau trumpai ir ramiai išdėstyti savo poziciją bei sutelkti dėmesį į problemos sprendimą, o ne į emocijų audrą.
Nepamirškite mažų dalykų
Kartais verta „nupūsti“ smulkius įžeidimus, kad pokalbis nevirstų kovos lauku. Tačiau jei tonas tampa agresyvus, reikia aiškiai nubrėžti ribas: „Aš negaliu tęsti pokalbio, jei kalbame pakeltu tonu.“ Tokia drąsa padeda išsaugoti pagarbą sau ir kitiems.
Efektyvi komunikacija – tai ir gebėjimas atsiprašyti
Atsiprašymui nėra galiojimo laiko. Net jei konfliktas įvyko seniai, nuoširdus „atsiprašau“ ar „ačiū, kad esi“ gali atstatyti ryšį. Paprasti žodžiai „prašau atleisti“, „atleidžiu“, „myliu tave“ sustiprina santykius labiau, nei ilgi paaiškinimai.
Efektyvi komunikacija nėra įgimta savybė – tai įgūdis, kurį gali išsiugdyti kiekvienas. Ji reikalauja kantrybės, pagarbos bei noro suprasti kitą žmogų. Kartais užtenka tik pakeisti toną ar užduoti tinkamą klausimą, kad ginčas virstų žingsniu į artimesnį ryšį.
Šaltinis: tsn.ua
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.