Kasmet lapkričio 11-ąją milijonai žmonių visame pasaulyje mini „Singles’ Day“ – dieną, skirtą švęsti vienišumą ir savęs meilę. Iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip paprasta proga pasilepinti dovanomis, tačiau ši šventė – kur kas daugiau nei prekybos triukas. Ji tapo kultūriniu reiškiniu, peraugusiu iš jaunatviško universiteto pokšto į didžiausią pasaulyje internetinės prekybos dieną, kuri kasmet generuoja šimtus milijardų dolerių.
„Singles’ Day“ gimė Kinijoje, o jos data – 11/11 – simbolizuoja keturis vienišus žmones, stovinčius drauge. Simboliška, jog diena, skirta vienišiems, tapo ne tik savirefleksijos, bet ir bendruomeniškumo švente.
Kaip gimė „Singles’ Day“: nuo vienišių maišto iki milijardinių pelnų
Pirmieji „Singles’ Day“ užuomazgos siekia 1993 metus, kai keturi vieniši Nandzingo universiteto studentai sugalvojo išsivaduoti iš vienišumo monotonijos. Jie nusprendė lapkričio 11-ąją paversti „vienišių diena“ – alternatyva tradiciniam Valentino dienos romantizmui. Pradžioje tai buvo žaismingas būdas pasijuokti iš visuomenės spaudimo turėti antrą pusę, tačiau netrukus šventė išplito po visą Kiniją.
Iš pradžių vadinta „Bakalaurų diena“, ji greitai įgavo platesnį mastą, įtraukdama ir moteris. Bėgant metams „Singles’ Day“ tapo ne tik socialine, bet ir komercine jėga. 2009 m. Kinijos e. prekybos milžinė „Alibaba“ pirmą kartą pasiūlė didžiules nuolaidas, trukusias 24 valandas – ir tai akimirksniu pakeitė žaidimo taisykles.
Skaičiai, kurie stulbina: kai pirkimas tampa pasauline tradicija
Nuo tada lapkričio 11-oji tapo sinonimu vartojimo karštinei. 2021 m. „Alibaba“ per „Singles’ Day“ pardavė prekių už stulbinančius 84,5 mlrd. JAV dolerių, o tai buvo 10 mln. daugiau nei metais anksčiau. Lyginant su 2019-aisiais, kai apyvarta siekė 38,4 mlrd. dolerių, augimas daugiau nei dvigubas.
2022 m. prekybos mastas visoje Kinijoje ir kitose rinkose viršijo 128 mlrd. JAV dolerių, o tai daugiau nei visos „Black Friday“ ir „Cyber Monday“ dienų pajamos kartu sudėjus. 2023 m. „Alibaba“ pranešė apie dar vienus teigiamus metus – augo tiek užsakymų skaičius, tiek prekybininkų dalyvavimas. Populiariausios prekės? Prabangos ir grožio produktai, sportinė apranga, juvelyrika ir net apatiniai – visa, kas simbolizuoja savęs puoselėjimą.
„Singles’ Day“ reikšmė: šventė, kuri keičia požiūrį į vienišumą
„Singles’ Day“ – tai daugiau nei apsipirkimo šurmulys. Ji iš esmės keičia požiūrį į vienišumą, parodydama, kad būti vienam – nereiškia būti nelaimingam. Ši diena tapo savęs priėmimo, emocinės brandos ir asmeninio pasitenkinimo simboliu.
Įdomu tai, kad būtent šią dieną daugybė kinų renkasi vestuves – paradoksalus, bet žaismingas kontrastas tarp vienišumo šventės ir naujų pradžių. Be to, visoje šalyje vyksta vakarėliai, pažinčių renginiai, televizijos laidos apie santykius ir savirealizaciją.

Pasaulinė plėtra: nuo Azijos iki Europos ir Šiaurės Amerikos
Nors šventė gimė Kinijoje, jos idėja – universalinė. Dabar „Singles’ Day“ minimas ne tik Azijoje, bet ir Europoje: Vokietijoje, Belgijoje, Lenkijoje bei Šveicarijoje apie šią dieną žino net 40 % vartotojų. Kanadoje ją žino apie 11 %, o JAV – daugiau nei 10 % pirkėjų.
2023 m. duomenys rodo, kad net 44 % pasaulio vartotojų planavo pasinaudoti nuolaidomis „Singles’ Day“ metu – tai reikšmingas šuolis nuo 33 % 2022-aisiais. Vis daugiau Vakarų mažmenininkų, tarp jų „Amazon“, „Dyson“, „Nordstrom“, „Saks“ ir „Walmart“, įtraukia lapkričio 11-ąją į savo išpardavimų kalendorių, nors Jungtinėse Valstijose ši diena dar nėra oficialiai švenčiama.
Kai „Singles’ Day“ pranoksta Vakarų milžinus
„Singles’ Day“ mastas gerokai pranoksta tradicines Vakarų prekybos šventes. Palyginimui, 2022 m. amerikiečiai „Black Friday“ išleido apie 9,1 mlrd. JAV dolerių, o „Cyber Monday“ – 11,3 mlrd. dolerių. Net „Amazon Prime Day“ dviejų dienų išpardavimas 2023 m. sugeneravo „tik“ 12,7 mlrd. dolerių. Tai reiškia, kad vien Kinijos „Singles’ Day“ apyvarta daugiau nei dešimteriopai viršijo visus šiuos renginius kartu.
Šie skaičiai atspindi ne tik Kinijos ekonominį potencialą, bet ir tai, kaip stipriai keičiasi vartojimo įpročiai visame pasaulyje. Vartotojai, ypač jaunesnės kartos, vis dažniau renkasi ne simbolines dovanas kitiems, o investicijas į save – nuo grožio priemonių iki technologijų ar kelionių.
Vienišumas kaip pasididžiavimas ir pasaulinis verslo variklis
„Singles’ Day“ pradėta kaip jaunatviškas eksperimentas, šiandien tapo kultūros, verslo ir socialinių pokyčių jungtimi. Ji kviečia švęsti individualumą, pasididžiavimą savimi ir nepriklausomybę. Kartu tai – įspūdingas pavyzdys, kaip kultūrinė idėja gali transformuotis į ekonominį fenomeną, apimantį visą pasaulį.
Lapkričio 11-oji primena, kad vienišumas nebūtinai reiškia tuštumą – jis gali būti drąsos, laisvės ir savęs pažinimo šaltinis. Ir jei prieš kelis dešimtmečius tai buvo tik keturių studentų pokštas, šiandien tai – diena, kai milijonai žmonių visame pasaulyje sako: aš pakankamas toks, koks esu.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.