Mūsų gyvenimas kupinas ir teigiamų akimirkų, ir situacijų, kai reikia parodyti savo tvirtybę ar apginti savo požiūrį. O kartais net tenka pasakyti žmogui svarbią informaciją, kuri vargu ar jį nudžiugins. Šiandien pasidalysime patarimais, kaip kitam asmeniui pranešti nemalonią naujieną ir išlaikyti santykių pagarbą bei taktiškumą.
Nemalonūs pokalbiai būna įvairaus pobūdžio – žinia apie atleidimą iš darbo, pokalbis su artimu draugu apie asmeninius santykius, žinios apie mirtį ar nelaimingą atsitikimą. Deja, anksčiau ar vėliau mums teks susidurti su pokalbiu, kurio labai norėtume išvengti, todėl itin svarbu išmokti pateikti informaciją teisingai. Psichologė Evgenia Shepeleva atkreipia dėmesį, kad tinkamas požiūris ir pasiruošimas gali padėti sumažinti stresą ir užtikrinti, kad pokalbis vyktų kuo konstruktyviau.
Ar verta kalbėti?
Visų pirma, svarbu suvokti norimos pastabos „teisėtumą“. Pavyzdžiui, jei kas nors trukdo dirbti bendroje biuro erdvėje įjungdamas muziką, derėtų pasakyti pastabą. Taip pat logiška pasakyti žmogui, vedžiojančiam šunį vaikų žaidimų aikštelėje, jog elgiasi netinkamai. Bet, pavyzdžiui, ar reikėtų pasakyti žmogui apie blogą burnos kvapą? Tai kur kas sudėtingesnis klausimas. Svarbiausia įvertinti, ar pastaba yra naudinga kitam žmogui ir ar ji nepakenks santykiams.
Sprendžiant, ar sakyti kitam žmogui nemalonius dalykus, svarbu suprasti, ar tinkamas laikas ir vieta. Verta savęs paklausti, ar toks elgesys vargina jus asmeniškai. Jei aplinka kelia grėsmę jūsų saugumui ar komfortui, pasakyti pastabą tampa ne tik teisėta, bet ir būtina. Tokiu atveju galite apsaugoti tiek save, tiek aplinkinius nuo galimų konfliktų ar nemalonių pasekmių.
Kada derėtų pasakyti pastabą?
Visų pirma verta apsispręsti, ar jūsų tikslas yra pasirūpinti savimi ir kitais žmonėmis, ar tiesiog išsakyti savo nuomonę žmogui. Pirmasis variantas yra naudingesnis visoms pusėms. Pavyzdžiui, jei ilsitės su vaikais, o šalia esantys vyrai keikiasi, išsakydami nuomonę ginate asmeninę erdvę ir vaikų emocinę saugą. Bet kišimasis į kitų žmonių gyvenimą, kuris nesusijęs su jūsų saugumu, dažniausiai yra netaktiškas ir gali sukelti konfliktą.
Psichologai pataria, kad svarbu įvertinti situacijos kontekstą, žmogaus nuotaiką ir emocinę būseną. Kartais nemaloni pastaba gali būti sėkmingai perduota tik tada, kai kitas žmogus yra ramus, atviras dialogui ir pasirengęs priimti konstruktyvią kritiką.

Kaip pradėti pokalbį?
Svarbu suprasti, kad bet kuris žmogus tiki, jog tai, ką jis daro, yra normalu. Todėl dažnai jis nesitiki komentarų ir nemalonių pastabų. Komentuodami kito asmens elgesį, stenkitės gerbti jo jausmus ir išlaikyti mandagumą.
Pagrindinė taisyklė – jūsų vidinis pagarbos kitam žmogui jausmas. Turite suprasti, kad kitas asmuo turi teisę elgtis savo nuožiūra, net jei tai jums nepatinka. Antroji taisyklė – mandagumas: „Jūsų veiksmai mane verčia pasijausti nejaukiai / kelia pavojų kitiems / trukdo man susikaupti. Gal galėtumėte to nedaryti? Būsiu dėkingas už supratimą.“ Mandagumas padeda sumažinti įtampą ir padidina tikimybę būti išgirstam.
Trečioji taisyklė – kalbėti apie faktus, elgesį ir rezultatus, ne apie asmenybę. Pradėkite nuo kito stipriųjų pusių pabrėžimo – tai padeda konstruktyviai priimti kritiką. Ketvirta taisyklė – susitaikyti su tuo, kad jūsų gali neišgirsti. Kiekvienas žmogus turi savo požiūrį ir reakciją, todėl ne visada galima kontroliuoti situaciją.
Prisiminkite saugumą
Visada įvertinkite, kur ir su kuo kalbate. Vėlai vakare naktiniame traukinyje ar nepažįstamų žmonių kompanijoje neverta rodyti agresijos ar išsakyti nemalonių pastabų. Atsargumas, empatiškas požiūris ir situacijos analizė padeda išvengti konfliktų ir apsaugo jūsų fizinę bei emocinę sveikatą.
Kalbant nemalonius dalykus, svarbiausia yra taktiškumas, pagarbos jausmas ir savęs kontrolė. Tinkamai perduota informacija gali išspręsti problemas, pagerinti bendravimą ir apsaugoti jūsų santykius, net jei pradinė reakcija nebus palanki.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.