Diskusijos apie elektromobilių saugumą viešojoje erdvėje netyla jau ne vienerius metus. Vieni teigia, kad tyliai važiuojantys ir sunkesni automobiliai kelia didesnę grėsmę pėstiesiems, kiti – kad tai tik baimė, kylanti iš neįpročio ir technologijų naujumo. Elektriniai automobiliai dažnai kaltinami dėl to, kad jų beveik nesigirdi, o didelės baterijos esą paverčia juos pavojingesniais susidūrimo atveju. Tačiau naujausi britų mokslininkų tyrimai meta rimtą iššūkį šiems įsitikinimams ir atskleidžia gerokai sudėtingesnį vaizdą.
Universiteto „University of Leeds“ mokslininkai nusprendė patikrinti, ar automobilio variklio tipas iš tiesų daro įtaką pėsčiųjų saugumui. Jie neapsiribojo pavieniais atvejais ar subjektyviomis nuomonėmis, o pasitelkė didžiulę oficialią duomenų bazę, apimančią realius eismo įvykius per kelerius metus. Tyrimo rezultatai daugeliui gali pasirodyti netikėti, ypač tiems, kurie elektromobilius laikė potencialia grėsme miesto gatvėse.
Ką atskleidė Didžiosios Britanijos eismo įvykių statistika
Tyrėjai analizavo Didžiosios Britanijos kelių eismo duomenų bazę STATS19, apimančią laikotarpį nuo 2019 iki 2023 metų. Per šiuos penkerius metus Britanijos keliuose buvo užfiksuoti net 71 979 eismo įvykiai, klasifikuojami kaip lengvųjų automobilių susidūrimai su pėsčiaisiais. Tai – didžiulė imtis, leidžianti daryti statistiškai pagrįstas išvadas.
Iš visų šių incidentų net 91,26 proc. buvo susiję su automobiliais, turinčiais vidaus degimo variklius – tai sudaro 65 680 susidūrimų. Hibridiniai automobiliai dalyvavo 7,36 proc. atvejų, arba 5 303 susidūrimuose. Elektromobiliai sudarė tik 1,38 proc. visų incidentų – 996 susidūrimus.
Iš pirmo žvilgsnio skaičiai atrodo aiškūs ir netgi patvirtinantys stereotipą: elektromobilių – mažiausiai, degimo variklio automobilių – daugiausiai. Tačiau toks vertinimas būtų paviršutiniškas. Mokslininkai pabrėžia, kad būtina atsižvelgti į realų automobilių naudojimą – kiek jie nuvažiuoja kilometrų ir kokią dalį sudaro bendrame automobilių parke.

Elektromobiliai ir pėstieji: mitas, kuris nepasitvirtino
Didžiosios Britanijos lengvieji automobiliai per metus nuvažiuoja apie 250 mlrd. mylių. Mokslininkai šį skaičių susiejo su tuo, kokią dalį viso transporto parko sudaro skirtingų tipų automobiliai. Tik tada buvo apskaičiuotas realus susidūrimų skaičius, tenkantis vienam milijardui nuvažiuotų mylių.
Rezultatai paneigė vieną populiariausių mitų. Paaiškėjo, kad vienam milijardui mylių tenka vidutiniškai 57,8 pėsčiųjų susidūrimai su vidaus degimo variklio automobiliais ir 58,9 susidūrimai su elektromobiliais. Skirtumas – vos apie 2 proc. Tyrimo autoriai šį skirtumą įvardijo kaip statistiškai nereikšmingą.
Dar daugiau – analizė parodė, kad elektromobiliai nesukelia sunkesnių pėsčiųjų sužalojimų nei tradiciniai automobiliai. Tai ypač svarbu, turint omenyje dažnai minimą faktą, jog elektromobiliai vidutiniškai sveria apie 300 kilogramų daugiau dėl baterijų. Tyrėjų teigimu, realiame eisme šis svorio skirtumas neatsispindi didesniu pavojaus lygiu.
Vienas galimų paaiškinimų – elektromobilių amžius. Dauguma jų yra palyginti nauji, todėl aprūpinti moderniausiomis saugumo technologijomis: pažangiomis pėsčiųjų aptikimo sistemomis, automatinio stabdymo funkcijomis ir kitais sprendimais, mažinančiais avarijų tikimybę bei jų pasekmes.
Hibridiniai automobiliai – netikėtas pėsčiųjų rizikos lyderis
Didžiausia tyrimo staigmena – hibridiniai automobiliai. Nors jie dažnai laikomi kompromisu tarp ekologijos ir praktiškumo, būtent šis transporto tipas pasirodė esantis pavojingiausias pėstiesiems pagal susidūrimų dažnį. Vienam milijardui nuvažiuotų mylių tenka net 120,4 susidūrimo su pėsčiaisiais – daugiau nei dvigubai daugiau nei elektromobilių ar vidaus degimo variklio automobilių atveju.
Kodėl taip nutiko? Tyrėjai pabrėžia, kad problema slypi ne pačioje technologijoje, o tame, kaip hibridiniai automobiliai naudojami. Dėl mažų degalų sąnaudų ir patikimumo jie itin populiarūs taksi parkuose, pavėžėjimo platformose ir automobilių nuomos bendrovėse. Tai reiškia, kad hibridai per metus nuvažiuoja gerokai daugiau kilometrų nei vidutinis automobilis ir daugiausia važinėja miestuose, kur pėsčiųjų koncentracija yra didžiausia.
Svarbus ir dar vienas aspektas. Tiek elektromobiliai, tiek hibridai, pradėję plisti Europoje, kėlė susirūpinimą dėl tylumo. Dėl šios priežasties nuo 2019 metų liepos visi nauji elektromobilių ir hibridinių automobilių modeliai privalo turėti akustinę įspėjimo sistemą AVAS, kuri mažais greičiais skleidžia dirbtinį garsą ir perspėja pėsčiuosius.

Susidūrimų pasekmės: daugiau avarijų, bet lengvesni sužalojimai
Nors hibridiniai automobiliai statistiškai dažniau susiduria su pėsčiaisiais, tyrimas atskleidė ir dar vieną svarbią detalę. Tokių susidūrimų metu patiriami sužalojimai dažniausiai būna lengvesni nei susidūrus su vidaus degimo variklio automobiliais. Mokslininkai tai sieja su tuo, kad hibridai daugiausia eksploatuojami miestuose, kur greičiai mažesni, eismas intensyvesnis, bet lėtesnis.
Tai leidžia daryti svarbią išvadą: pavojus pėstiesiems priklauso ne tik nuo automobilio tipo, bet ir nuo aplinkos, greičio bei naudojimo pobūdžio. Vien tik variklio technologija nėra lemiamas veiksnys.
Elektromobiliai, nepaisant visuomenėje paplitusių baimių, nepasitvirtino kaip didesnė grėsmė pėstiesiems. Tuo tarpu hibridiniai automobiliai atskleidė, kad reali rizika dažnai slypi ten, kur jos mažiausiai tikimasi.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.