Renkantis naudotą automobilį degalų sąnaudos jau seniai tapo vienu svarbiausių kriterijų. Kylant degalų kainoms ir augant ekologiniam sąmoningumui, pirkėjai vis dažniau skaičiuoja ne tik arklio galias, bet ir tai, kiek kainuos kiekvienas nuvažiuotas kilometras. Dar visai neseniai atrodė, kad elektromobiliai šioje srityje neturi konkurentų, tačiau naujausias Švedijos vairuotojų vertinimas parodė, jog realybė gali būti gerokai sudėtingesnė. Ir kai kurie rezultatai daugeliui tapo nemalonia staigmena.
Švedijos automobilių žurnalas „Vi Bilägare“ paskelbė naujausio „AutoIndex“ tyrimo rezultatus, kuriame buvo vertinami 2013–2024 metų automobiliai. Skaitytojai buvo paprašyti įvertinti savo transporto priemones pagal nuvažiuojamą atstumą ir degalų ar energijos sąnaudas, tiksliau – bendrą „energinį apetitą“. Tai ne laboratorinis testas ir ne gamintojų deklaruojami skaičiai, o realių savininkų nuomonė, paremta kasdieniu naudojimu.
Ką iš tikrųjų matuoja „AutoIndex“ tyrimas
Svarbu pabrėžti, kad šis reitingas nėra sudarytas pagal tikslius degalų sąnaudų ar elektros energijos suvartojimo duomenis konkrečiomis sąlygomis. Vietoj to, automobilių savininkai savo transporto priemones vertino skalėje nuo 1 iki 1000 balų, kur 1 reiškė didžiausią nusivylimą, o 1000 – visišką pasitenkinimą. Taigi tyrimas atskleidžia ne tiek teorinius skaičius, kiek realius vairuotojų lūkesčius ir patirtį.
Šiandien, kai elektromobiliai sudaro vis didesnę automobilių parko dalį, sąvoka „degalų sąnaudos“ tapo platesnė. Ji apima ne tik benzino ar dyzelino litrų skaičių, bet ir elektros energijos poreikį, nuvažiuojamą atstumą žiemą, šildymo įtaką bei bendrą eksploatacijos patogumą.

Taupumo lyderiai: elektromobiliai viršuje, bet ne be „bet“
Įdomu tai, kad taupiausių automobilių sąrašo viršūnėje atsidūrė būtent elektromobiliai. Geriausiai įvertinta markė tapo „Tesla“, o absoliučiu nugalėtoju – „Tesla Model 3“, pripažintas taupiausiu automobiliu pagal savininkų patirtį. Antroje vietoje liko „Tesla Model Y“, taip pat pelnęs itin aukštus balus.
Tai patvirtina, kad modernūs elektromobiliai, ypač su pažangiomis baterijų valdymo sistemomis ir efektyviais varikliais, gali būti itin ekonomiški. Vis dėlto trečioji vieta jau atiteko ne elektromobiliui, o vidaus degimo variklį turinčiam modeliui – „Toyota Yaris Cross“. Tai buvo pirmasis ne elektrinis automobilis visame reitinge.
Dar įdomiau tai, kad „Toyota“ apskritai pasirodė itin stipriai. Dešimtuke atsidūrė net keturi šio Japonijos gamintojo modeliai: „Yaris Cross“, „C-HR“, „RAV4“ ir „Corolla Cross“. Visus juos vienija viena svarbi detalė – hibridinė pavara. Tai rodo, kad tradiciniai gamintojai, nuosekliai tobulinantys hibridines technologijas, vis dar gali sėkmingai konkuruoti su elektromobiliais realiame pasaulyje.
Daugiausiai nusivylimo keliantys prekių ženklai
Visai kitokį vaizdą pamatome reitingo apačioje. Švedijos vairuotojai kaip labiausiai energiją „ryjančius“ išskyrė tris markes: „Nissan“, „Fiat“ ir „Subaru“. Šių gamintojų automobiliai dažniausiai nuvylė savininkus degalų ar energijos sąnaudų požiūriu.
„Subaru“ atvejis daugeliui nestebina. Šis gamintojas jau daugelį metų lieka ištikimas boxer tipo varikliams ir nuolatinei visų varančiųjų ratų sistemai, kuri užtikrina puikų sukibimą, bet kartu pasižymi didesnėmis sąnaudomis. Tuo tarpu „Fiat“ pavyzdys parodo, kad mažas automobilis nebūtinai reiškia mažas sąnaudas. Be modernių technologijų, tokių kaip hibridinė sistema, net kompaktiškas „Fiat 500“ gali suvartoti panašiai tiek, kiek gerokai didesni B segmento modeliai.
Nusivylimas elektromobiliais: keturi modeliai tarp blogiausių
Didžiausia sensacija – elektromobilių pasirodymas tarp prasčiausiai įvertintų automobilių. Net keturi elektromobiliai pateko į dešimt labiausiai nuviliančių modelių sąrašą. Prastai buvo įvertintas „Polestar 2“, taip pat du „Volkswagen“ grupės elektromobiliai – „Skoda Enyaq“ ir „Volkswagen ID.4“.
Tačiau didžiausiu nusivylimu tapo „Nissan Leaf“, užėmęs paskutinę vietą visame reitinge. Šis rezultatas iš pirmo žvilgsnio gali šokiruoti, tačiau jis turi aiškų paaiškinimą. „Nissan Leaf“ buvo vienas pirmųjų elektromobilių, masiškai pasirodžiusių Europos keliuose, ir iki šiol dažnai pasirenkamas kaip pirmasis elektromobilis šeimoje dėl patrauklios kainos.
Ypač pirmosios kartos „Leaf“ modeliai turi nedideles, dažniausiai 24 kWh talpos baterijas be aktyvios aušinimo sistemos ir neturi šilumos siurblio. Dėl to šaltuoju metų laiku energijos sąnaudos smarkiai išauga, o tai Švedijos žiemomis tampa itin akivaizdu.

Dešimt daugiausiai energijos „ryjančių“ automobilių pagal švedus
Pagal „AutoIndex“ tyrimą, labiausiai nuvylusių automobilių dešimtukas atrodo taip: „Citroën C5 Aircross“ (763 balai), „Dacia Sandero“ (759), „Volvo XC40“ (754), „Polestar 2“ (752), „Opel Grandland“ (752), „Skoda Enyaq“ (747), „Seat Arona“ (742), „Volkswagen ID.4“ (735), „Subaru Legacy/Outback“ (730) ir „Nissan Leaf“ (695 balai).
Šis sąrašas aiškiai parodo, kad nei variklio tipas, nei automobilio dydis savaime negarantuoja mažų sąnaudų. Viskas priklauso nuo technologijų brandos, naudojimo sąlygų ir realių vairuotojų lūkesčių.
Švedų tyrimas dar kartą primena, kad renkantis automobilį verta žiūrėti ne tik į reklaminius pažadus ar laboratorinius skaičius. Tikroji ekonomija paaiškėja tik kasdienėje eksploatacijoje – ir kartais ji gali nemaloniai nustebinti.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.