Ilgus dešimtmečius automobilių madas diktavo Jungtinės Valstijos ir Europa, tačiau elektrinių automobilių banga šią tvarką keičia.
Nauji šių metų duomenys rodo, kad elektromobiliai jau seniai nebėra vien turtingų šalių prabanga, o sparčiausi augimo tempai persikelia į kitas pasaulio dalis.
Vis daugiau rinkų elektrą renkasi ne dėl įvaizdžio, o dėl praktinės naudos. 2019 metais tik keturiose šalyse elektromobiliai sudarė daugiau nei dešimt procentų naujų automobilių pardavimų.
2025 metais tokių šalių jau yra 39, o trečdalis šių lyderių dabar yra už Europos ribų. Tai reiškia, kad elektrinė revoliucija tapo tikrai pasauline, o lyderystė pasiskirsto vis netikėtesnėse vietose.
Kinija ir toliau išlieka milžinė, nes šiemet pirmą kartą daugiau nei pusė visų naujų automobilių pardavimų joje buvo elektriniai. Vis dėlto didžiausia intriga slypi Kinijos kaimynystėje, kur kai kurios rinkos šoka į priekį itin greitai. Šis poslinkis keičia ir gamintojų strategijas, ir tai, kokie modeliai laikomi masiniais.

Nauji lyderiai Pietryčių Azijoje
Vietname elektrinių automobilių dalis 2025 metais beveik pasiekė keturiasdešimt procentų ir tai yra dvigubai daugiau nei pernai.
Palyginimui, Europos Sąjungos vidurkis siekia 26 proc., o Jungtinė Karalystė yra ties 33 proc., todėl Vietnamo šuolis atrodo dar įspūdingiau.
Tailande elektromobiliai jau sudaro apie dvidešimt procentų naujų automobilių pardavimų ir tai rodo, kad regionas įgavo pagreitį.
Vietname itin ryškiai išsiskiria modelis „VinFast VF 3“, tapęs perkamiausiu automobiliu šalyje. Tai kompaktiškas miesto visureigis, kuriame telpa keturi žmonės, o prošvaisa siekia 191 milimetrą, todėl jis pritaikytas ir prastesniems keliams.
Jis turi 18,64 kilovatvalandės bateriją, nuvažiuoja iki 210 kilometrų, o įkrovimas nuo 10 iki 70 procentų trunka 36 minutes, o numatoma kaina daugelyje rinkų siekia apie 17 tūkst. eurų.
Elektrą renkasi dėl pinigų ir švaresnio oro
Kai kurios šalys elektromobilius renkasi kaip ekonominę ir energetinę strategiją, o ne kaip technologinę prabangą. Etiopija neseniai uždraudė importuoti vien benzinu varomus automobilius, o dėl gausios hidroenergijos elektromobiliai jau sudaro apie 60 proc.
pardavimų. Nepale šis rodiklis dar didesnis ir siekia 76 proc., nes tikslas yra mažinti brangios naftos importą. Indonezija taip pat juda sparčiai, nes jos elektromobilių pardavimų dalis šiemet pasiekė 15 procentų ir tai net viršija Jungtinių Valstijų 7,3 proc. rodiklį.
Šalis taiko mokesčių lengvatas, kad tokios įmonės kaip „CATL“ ir „BYD“ kurtų baterijų ir automobilių gamybą vietoje. Tokie sprendimai padeda kurti vietines darbo vietas ir mažina priklausomybę nuo išorinių tiekimo grandinių.
Lotynų Amerika įsibėgėja
Lotynų Amerika taip pat įsijungia į lenktynes, nes Urugvajuje elektromobilių dalis pasiekė 27 proc., o Kosta Rikoje 17 proc. Brazilija ir Meksika jau parduoda didesnę elektromobilių dalį nei Japonija, todėl regionas nebeatrodo kaip lėtas sekėjas. Čia svarbi ir elektros gamybos struktūra, nes kai kuriose šalyse ji yra palyginti švari.
Brazilijoje vairavimas elektromobiliu sumažina iškastinio kuro naudojimą apie 90 proc., nes elektra dažnai gaunama iš švaresnių šaltinių.
Populiarūs modeliai, tokie kaip „BYD Dolphin Mini“, kai kur kitur vadinamas „Seagull“ arba „Surf“, padeda kainą priartinti prie šeimų biudžetų. Brazilijoje šis automobilis kainuoja apie 115 800 Brazilijos realų, tai yra maždaug 19 600 eurų, turi 38 kilovatvalandžių bateriją ir nuvažiuoja apie 280 kilometrų.
Globalus vaizdas ir kas bus toliau
Nors tokios rinkos kaip Jungtinės Valstijos pastaruoju metu mažina mokesčių lengvatas, likęs pasaulis juda pilnu tempu. Nuo 2025 metų sausio iki spalio vienas iš keturių visame pasaulyje parduotų automobilių buvo elektrinis, todėl pokytis jau tapo kasdienybe.

Tai rodo, kad perėjimas prie elektros neapsiriboja viena politika, jis remiasi vis platesne pasiūla ir gerėjančiomis kainomis. Šis virsmas kuria ir milžinišką ekonominį efektą, nes elektrinė pramonė atneša naujų darbo vietų, tiek gamyboje, tiek infrastruktūroje.
Vien Vietname ekspertai prognozuoja, kad iki 2050 metų sektorius galėtų sukurti 6,5 mln. darbo vietų. Benzininio variklio era pamažu traukiasi, o nauji elektromobilių lyderiai atsiranda ten, kur dar visai neseniai jų mažai kas būtų tikėjęsis.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.