Žvelgiant į pasaulio žemėlapį gali atrodyti keista, kodėl lėktuvai dažnai kerta Arktį ir skrenda visai netoli Šiaurės ašigalio, tačiau beveik niekada neskrenda virš Antarktidos. Šis skirtumas nėra atsitiktinis. Aviacijos ekspertai pabrėžia, kad skrydžiai virš Antarktidos kelia per daug rizikų ir neturi praktinės naudos. Būtent todėl skrydžiai virš Antarktidos išlieka itin reti, nors technologijos nuolat tobulėja.
Skrydžiai virš Antarktidos nėra naudingi dėl geografijos
Lėktuvai neskraido taip, kaip linijos atrodo plokščiuose žemėlapiuose. Jie renkasi vadinamąsias didžiojo apskritimo trajektorijas – trumpiausius maršrutus Žemės paviršiumi. Šiauriniame pusrutulyje didžiausi pasaulio miestai, tokie kaip Londonas, Niujorkas, Tokijas ar Honkongas, išsidėstę taip, kad trumpiausi keliai tarp jų natūraliai veda per Arktį.
Tuo tarpu Pietų pusrutulyje miestai išsidėstę kitaip. Net ir trumpiausi maršrutai tarp Sidnėjaus, Johanesburgo ar Santjago dažniausiai eina virš vandenynų, o ne per Antarktidos ledynus. Dėl to skrydžiai virš Antarktidos paprasčiausiai neturi navigacinės prasmės.
Skrydžiai virš Antarktidos neatsiperka ekonomiškai
Arktis tapo svarbiu aviacijos koridoriumi, nes aplink ją sutelkti pagrindiniai pasaulio ekonominiai centrai – Europa, Šiaurės Amerika ir Azija. Čia vyksta intensyvus oro eismas, todėl maršrutai yra paklausūs ir pelningi.
Antarktida yra visiškai kitokia. Joje nėra nuolatinių gyventojų, miestų ar verslo centrų. Skrydžiai virš Antarktidos nesukuria paklausos, todėl oro linijoms nėra jokio ekonominio pagrindo prisiimti papildomas išlaidas ir riziką.

Skrydžiai neatitinka saugumo reikalavimų
Vienas svarbiausių veiksnių – griežtos ETOPS saugumo taisyklės, kurios reglamentuoja, kaip toli lėktuvas gali nutolti nuo avarinio nusileidimo oro uosto. Arktyje tokių oro uostų netrūksta: Aliaskoje, Kanadoje, Islandijoje ar Norvegijoje jie yra pilnai parengti priimti keleivinius lėktuvus.
Antarktidoje civilinių sertifikuotų oro uostų nėra. Ten esantys ledo takai priklauso mokslinėms stotims ir nėra tinkami avariniams nusileidimams. Todėl skrydžiai virš Antarktidos neatitinka pagrindinių aviacijos saugumo standartų.
Skrydžiai pavojingi dėl ekstremalaus klimato
Antarktida – šalčiausias ir vėjuočiausias žemynas Žemėje. Temperatūra gali nukristi žemiau –60 °C, o tokios sąlygos kelia realią grėsmę degalams ir orlaivių sistemoms. Be to, regione beveik nėra meteorologinių stočių, todėl tikslios orų prognozės tampa labai sudėtingos.
Istorija jau parodė šių rizikų pasekmes. 1979 metais turistinis skrydis virš Antarktidos baigėsi tragedija, kuri galutinai sustabdė masines keliones virš šio žemyno. Nuo tada skrydžiai virš Antarktidos laikomi kraštutine išimtimi, o ne norma.
Šaltinis: simpleflying.com
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.