ES atsisako vidaus degimo variklių draudimo, bet stiprina mokesčių spaudimą
Nors Europos Sąjunga neoficialiai atsisakė degimo variklių automobilių registracijos draudimo 2035 metais, tai nereiškia, kad Europos Komisija atsitraukia nuo elektromobilių skatinimo. Naujasis veiksmų planas „švariai ir konkurencingai automobilių pramonei Europoje” siūlo valstybėms narėms nutraukti paramą degimo variklių automobilių pirkimui, lizingui ir nuomai įmonėms.
Planas ypač orientuotas į įmonių parkų klientus, kurie daugumoje Senojo žemyno šalių sudaro 60-70 procentų visų naujų automobilių pirkėjų. Pagal turto perskirstymo teoriją, įmonės yra skatinamos pirkti ekologiškus automobilius naudojant lengvatines mokesčių taisykles.
Kontroversiškas 4 straipsnis kelia įmonių susirūpinimą
Vokietijos automobilių pramonės žurnalo „Automobilwoche” žurnalistai išryškina ES „švarių įmonių transporto priemonių” plano 4 straipsnio keliamus pavojus. Šis straipsnis suteikia platų veiksmų lauką atskirų šalių valdžios institucijoms skatinti elektromobilumą naudojant fiskalius sprendimus.
ES įmonių parko planas (ES teisės aktas COM(2025) 994 final) numato, kad likus dvejiems metams iki 2030 sausio 1 dienos, valstybės narės nebeteiks jokios finansinės paramos degimo variklių automobilių pirkimui, lizingui ar nuomai. Išimtis taikoma tik nulinių ar mažų emisijų transporto priemonėms.

Mokesčių lengvatų degimo automobiliams panaikinimas
Pagal ES reglamentą 2019/631, nulinių emisijų automobiliais laikomi elektriniai automobiliai (įskaitant vandenilinius), kurių CO2 išmetimas lygus nuliui. Mažų emisijų automobiliai – tie, kurie išmeta ne daugiau kaip 50 gramų CO2/km.
Naujasis planas taip pat numato, kad valstybės narės teiks finansinę paramą įmonių automobiliams ir furgonams tik tuo atveju, jei šie automobiliai bus pagaminti Europos Sąjungoje. Tai siekiama sustiprinti vietinės automobilių pramonės konkurencingumą.
Vokietija įspėja dėl biudžeto nuostolių
Neseniai atliktas elektromobilius lobijuojančios organizacijos „Transport & Environment” tyrimas atskleidžia, kad vien Vokietija dėl lengvatinių mokesčių sprendimų (nusidėvėjimas, kuro nurašymas, registracijos mokesčiai) valstybės biudžetas „praranda” 13,6 milijardo eurų per metus.
Vokietijos ekspertai perspėja, kad 4 straipsnio nuostatos gali atvėrti kelią nusidėvėjimo apskaičiavimo ir kelių mokesčio taikymo pokyčiams. Tai gali paveikti žmones, kurie naudoja įmonių automobilius ir asmeniniams tikslams.
Poveikis automobilių rinkai ir vartotojams
Naujieji mokesčių sprendimai gali iš esmės pakeisti automobilių rinkos dinamiką. Įmonės bus priverstos rinktis elektrinius automobilius, kad išvengtų papildomų mokesčių naštos. Tai pagreitins elektromobilių paklausos augimą komercinėje srityje.
Privačių vartotojų, kurie naudoja įmonių automobilius, išlaidos taip pat gali išaugti. Mokesčių lengvatų panaikinimas degimo varikliams reikš, kad darbuotojai turės mokėti didesnius mokesčius už automobilių naudojimą asmeniniams tikslams.
Nuotraukos asociatyvinės © Ideogram @ Midjourney