Kai oro uostai užsidaro, o karinių bazių apylinkėse pastebimos nežinomos bepiločios skraidyklės, tai nebėra tik pranešimas naujienų sraute — tai signalas, kad saugumo žemėlis juda po kojomis. Pastarosiomis dienomis incidentai nuo Danijos iki Lietuvos primena, jog tradicinis požiūris „oro patruliavimas“ gali nebeatitikti naujos realybės — ir NATO rimtai svarsto, ar ne laikas pereiti nuo oro policijos prie pilnavertės oro gynybos linijos.

Naujų grėsmių kontūrai
Danija laikinai uždraudė civilinių dronų skraidymą po keleto neaiškių bepiločių skrydžių virš karinių objektų ir net veiksnių, priverčiančių uždaryti orlaivių skraidymą viename iš didžiausių šalies oro uostų. Vyriausybė nemenkina galimybės, kad tai gali būti „hibridinio“ pobūdžio provokacijos ir šiuos įvykius traktuoja kaip precedento neturintį saugumo iššūkį.
Ne tik Danija susiduria su tokiais reiškiniais: pastarųjų savaičių pranešimuose minima, kad įtartinų bepiločių skraidyklių buvo pastebėta ir prie Lietuvos, ir prie kitų Šiaurės Europos valstybių, o tai dar labiau sustiprino diskusijas apie regioninę oro saugumo strategiją.
Oro policija ar tikrosios oro gynybos klausimas?
Iki šiol NATO daugiausia rėmėsi greitosios reakcijos lėktuvų misijomis – vadinamąja oro policija, kuri skirta identifikuoti ir, prireikus, palydėti į svetimą erdvę įsiskverbiančius orlaivius. Tačiau pastarieji incidentai akivaizdžiai demonstruoja naują iššūkį: masiniai bepiločių skrydžiai, mažesnio profilio oro priemonės ir greitai besikeičianti technologinė aplinka reikalauja platesnio spektrinio atsako — nuo žvalgybos ir stebėjimo priemonių iki pajėgumų neutralizuoti ar numušti priešiškas skraidykles. Kai kurie NATO atstovai bei sąjungininkai viešai ir privačiai ragina peržiūrėti doktriną bei investuoti į pažangias oro gynybos grandis.
Kai diskusijose imama kalbėti apie „numušimą“ — t. y. leidimą naikinti įsibrovėlius, kurie kelia grėsmę sąjungininkų teritorijoms — tai prasideda teisinių, politinių ir praktinių scenarijų nagrinėjimas. Ar NATO pajėgos turėtų turėti teisę naikinti neatpažintus ar agresyvius rusų orlaivius ar bepiločius dar už sąjungininkų sienų? Kiekvienas toks sprendimas neša riziką eskalacijai, bet ir atsakomybę, jei neveikimas lemtų aukas ar didelį infrastruktūros sunaikinimą.

Ką parodė pastaroji praktika?
Rugsėjo mėnesio įvykiai parodė, kad iššūkiai nėra vien teoriniai. Sąjungininkai pranešė apie kelių rūšių oro incidentus: nuo dronų įsiveržimų iki tradicinių orlaivių pažeidimų. Be to, jau buvo atvejų, kai NATO naikintuvai buvo išsiųsti reaguoti į pagrįstas grėsmes, o kai kuriose situacijose — net įsikišę prieš Rusijos bepiločius ar kitus skrendančius objektus. Tokie precedentai skatina politikus ir karininkus permąstyti, kiek toli galima eiti siekiant apsaugoti civilius ir teritorinį vientisumą be tolesnės konfrontacijos eskalacijos.
Praktiniai ir politiniai pasirinkimai
Pereiti nuo „oro policijos“ prie „pilnavertės oro gynybos“ reiškia ne vien naujų raketų pirkimą ar radaro plėtrą — tai ir platesnės diplomatijos, sankcijų, regioninės bendradarbiavimo stiprinimo, bei kritinės infrastruktūros apsaugos paketas. Tai reiškia ir daugiau žvalgybos, ir greitesnį informacijos dalijimąsi tarp sąjungininkų, ir viešosios gynybos parengtį, įskaitant oro uostų, jūrų uostų ir energetinių objektų apsaugą. Politinis sutarimas dėl tokios strategijos taip pat reikštų aiškesnį ryžtą ginti sąjungininkų erdves, o tai gali privesti prie pažadų ir formuliavimų, kuriuos šalių visuomenės ir lyderiai privalo palaikyti bei suprasti.
Kas toliau?
Europa stovi kryžkelėje: vienoje pusėje — rizikos, kurias kursto hibridinės operacijos ir technologijų prieinamumas, kitoje — poreikis išlaikyti stabilumą ir vengti tiesioginės karinės eskalacijos. NATO diskusijos apie naujus sprendimus nėra vien techninis klausimas — jos formuos strateginį aljansą ir jo gebėjimą atremti ne tik tradicinius, bet ir modernius, neasimetrinius išbandymus.
Jei oro uostai bus priversti užsidaryti, jei civilių erdvė bus reguliariai trikdoma, visuomenės kantrybė linkus įrašyti griežtesnę gynybinę retoriką. Ir tai verčia susimąstyti: ar pasiruošimas gintis taps nauja norma Europoje? Atsakymas priklausys nuo to, kaip drąsiai ir vieningai sąjungininkai sutars apie priemones, rizikos ribas ir politinius įsipareigojimus — o laiko sprendimams vis mažiau.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.