Gynybos pramonės gigantai Saab ir General Atomics paskelbė apie strateginę partnerystę – kuriama nevaldomo orlaivio ankstyvojo įspėjimo (AEW) sistema ant MQ‑9B platformos. Tai gali sutrikdyti oro apsaugos ir stebėjimo paradigmas ir kelti esminį klausimą – ar toks sprendimas atneš didesnę naudą JAV ar taps silpnąja vieta jų oro gynybai?
Kokį potencialą slepia MQ‑9B AEW
MQ-9B, žinomas kaip „SkyGuardian“ arba „SeaGuardian“, pasižymi dideliu skrydžio laiku – apie 40 valandų – ir gali veikti vidutiniame aukštyje, nuolat stebint oro erdvę. Jis turi NATO ir civilinius standartus atitinkančią satelitinę ryšio sistemą. Šiai platformai montuojami pažangūs Saab AEW&C radarai, integruojami į MQ-9B modulį, leisiančią nuolatinę situacijos kontrolę pernelyg nebrangiai – palyginti su pilotuojamais AWACS orlaiviais.
Naujos galimybės JAV ir sąjungininkams
Naudodamas aukštų ir žemų grėsmių aptikimo gebėjimą, šis bepiločiu grįstas AEW sprendimas suteikia platesnį stebėjimo spektrą – nuo kruizinių raketų iki dronų mini dydžio objektų . Sistema gali veikti atskirai arba bendradarbiaujant su pilotuojamomis platformomis ir karo laivais . Tokio tipo pajėgumas tampa ekonomiškai patraukliu sprendimu Europos, Azijos šalių ir NATO, kur AES sistemos kaina buvo aukšta .
Potenciali grėsmė – ką turi žinoti JAV
Pirmiausia, bet koks strateginis laukas, įskaitant kibernetinį ar elektroninį karą, gali veikti kaip pavojus – MQ‑9B priklauso nuo duomenų ryšio, todėl net ir aukštos klasės elektroniniai trukdžiai ar kibernetinės atakos gali sukelti pavojaus signalą . Be to, jei technologiją įsigys sąjungininkai ar regiono partneriai, tai padidina opcioną, jog MQ‑9B gali būti perimtas ar patektų į priešininkų rankas.
Ar tai bus sėkmė ar rizika?
Nors MQ‑9B AEW sistema siūlo esminį technologinį šuolį: ilgalaikę, įvairiapusišką stebėseną palyginti prieinamomis sąnaudomis, – neutralizavimo ar kompromitavimo atveju grėsmė gali tapti strategine problema. Ką reiškia ši rizika – lems du dalykai: ar pirmieji apsaugos sistemą, ar jas neutralizuos priešai.
Dabartinė JAV oro gynyba: AWACS ir E‑7 Wedgetail
Šiuo metu JAV oro erdvės stebėjimui pagrindinę rolę atlieka Boeing E‑3 Sentry AWACS orlaiviai, kurie dešimtmečius buvo „akiniai danguje“. Tačiau jie yra brangūs, jų radaras mechaninis ir ribotos galios. Dėl to į tarnybą žengia E‑7 Wedgetail, grįstas 737 platforma su moderniu AESA MESA radarais, galintis netgi nukreipti ginklus ir dirbti kaip judanti komandos stotis. Tačiau E‑7 serijos (26 vnt.) dalis į tarnybą vėluoja, o dalis planų peržiūrėta 2025 metais .
MQ‑9B pranašumų palyginimas
MQ‑9B AEW sistema siūlo įtikinamą alternatyvą: nebrangiai ir ilgai stebi oro erdvę – skrydžiai viršija 40 valandų. Būtų lengvas integruoti į įvairias operacijas – kartu su pilotuojamais orlaiviais ar karo laivais. Tačiau didžiausia vertė – tai atvira sistema, kurioje integruojami Saab aukščiausios klasės AEW radaro jutikliai prie patrauklios drono platformos.
Kokia bus NATO nauda – kam tai labai naudinga?
Ši nauja AEW gebėjimų versija ypač naudinga NATO sąjungininkams, kaip Lenkijai, Kanadai, Japonijai ir šalims, kuriose didelė karinio jūrų laivyno paklausa. Vakaruose veikiančios platformos gali naudotis MQ‑9B be milžiniškų AWACS sąnaudų, padidinant budrumą ir mobilumą net ES ar Azijos konfliktiškoje zonoje . Strateginė grėsmė kyla tada, jeigu priešininkai bandys neutralizuoti šią atvirą AEW sistemą – per elektroninius trikdžius, lazerinius ginklus arba kibernetines atakas.