Niekas nenori susidurti su padangos gedimu kelionėje. Staiga praplyšusi ar nuplėšta padanga gali sugadinti planus, atimti laiką ir kelti stresą. Laimei, tinkamai paruoštas atsarginis ratas gali tapti tikru išsigelbėjimu. Tačiau ne visi žino, kokia atsarginio rato rūšis geriausia, kiek galima juo važiuoti ir kaip tinkamai jį pripūsti.

Pilno dydžio atsarginis ratas – patikimas sprendimas
Pilno dydžio atsarginis ratas yra praktiškas ir saugus sprendimas. Jo išmatavimai, greičio ir apkrovos charakteristikos atitinka pagrindines automobilio padangas, todėl važiuojant juo nereikia keisti įpročių ar mažinti greičio. Tiesiog turėdami tinkamą ratlankį ir keltuvą, galite per kelias minutes pakeisti padangą ir tęsti kelionę.
Šio rato pranašumas akivaizdus – jis suteikia galimybę važiuoti įprastu greičiu ir nekelia papildinių rūpesčių. Tačiau yra ir trūkumų. Pilno dydžio atsarginis ratas yra sunkus ir užima daug vietos bagažinėje. Jei gamintojas neįrengė specialios vietos jam laikyti, teks aukoti dalį bagažo vietos. Be to, sezoniškumas gali sukelti problemų: žiemą turint vasarinę padangą ar atvirkščiai – gali būti sunku užtikrinti pakankamą sukibimą su kelio danga. Idealiausia turėti dvi atsargines padangas – po vieną kiekvienam sezonui.
„Space-saver“ arba laikinasis ratas
Kita alternatyva – tai laikinasis, dažniau vadinamas „space-saver“ ratas. Jis yra mažesnio diametro, siauresnis ir montuojamas ant plieninio ratlankio. Pagrindinis šios technologijos pranašumas – sutaupoma vieta bagažinėje, tačiau vairuotojui tenka laikytis griežtų apribojimų.
Pirmiausia, su laikinuoju ratu reikėtų kuo greičiau vykti į autoservisą, kad būtų suremontuota pagrindinė padanga. Greitis turėtų būti ribojamas iki 80 km/h, nes trūksta sukibimo, kas ypač juntama posūkiuose ir stabdant. Kai kurie automobilio sistemos, tokios kaip ABS, ESP ar padangų slėgio stebėjimo įranga, gali rodyti klaidą. Nors įstatymai nenurodo tikslaus atstumo, kurį galima nuvažiuoti laikinuoju ratu, jo tikslas – tik nuvykti iki serviso, todėl ilgesnė kelionė gali pažeisti techninius reikalavimus ir teoriškai būti baudžiama.
Koks slėgis tinkamiausias atsarginiam ratui?
Pilno dydžio atsarginis ratas turėtų būti pripūstas taip pat, kaip ir kitos padangos tame pačiame ašyje. Kartais vairuotojai padidina slėgį apie 0,3 bar, kad apsisaugotų nuo galimo slėgio kritimo. Laikinasis ratas turi specifinę konstrukciją – mažą ratlankį ir siaurą padangą, todėl vidinis slėgis turi būti didesnis, paprastai 4,2–4,5 bar.
Svarbu reguliariai tikrinti tiek pilno dydžio, tiek kompaktinių ratų slėgį – bent kartą per kelis mėnesius. Tai užtikrina, kad atsarginis ratas bus paruoštas, kai tik prireiks, ir sumažina netikėtų problemų riziką kelionės metu.
Atsarginis ratas – neprivalomas, bet labai rekomenduojamas
Teisės aktai vairuotojų nepriverčia turėti atsarginio rato, todėl gamintojai dažnai taupo, neįrengdami jo naujuose automobiliuose. Alternatyvos – padangų taisymo rinkiniai arba run-flat padangos, leidžiančios važiuoti iki 80 km po oro praradimo. Tačiau dažnai gedimas būna toks stiprus, kad jokios technologijos nepadeda. Turint atsarginį ratą, kelionė nesibaigs dėl netikėtos padangos problemos.
Ruošiantis kelionei verta žinoti: atsarginis ratas yra daugiau nei tik atsarginė detalė. Tai jūsų saugumo garantas, galimybė neprarasti laiko ir streso kelyje, o tinkamai paruoštas – tikras kelionės partneris

Kaip tinkamai laikyti atsarginį ratą?
Net geriausias atsarginis ratas gali tapti nenaudingas, jei jis laikomas netinkamai. Pilno dydžio arba laikinasis ratas turi būti laikomas švarioje, sausoje vietoje, vengiant tiesioginių saulės spindulių ir drėgmės. Laikui bėgant gumos mišinys gali susidėvėti ar prarasti elastingumą, todėl net ir nenaudojamą ratą rekomenduojama kartais patikrinti, pasukant jį ir įvertinant padangos būklę bei slėgį. Tai ypač aktualu laikiniems „space-saver“ ratams, kurių konstrukcija yra labiau jautri deformacijai.
Be reguliaraus slėgio tikrinimo, verta atkreipti dėmesį ir į ratlankius. Pilno dydžio atsarginio rato ratlankiai turi būti be rūdžių, įbrėžimų ar deformacijų, nes bet kokia mechaninė žala gali trukdyti saugiai pakeisti padangą. Laikinieji ratlankiai, dažniausiai plieniniai, gali būti lengviau pažeidžiami, todėl prieš montuojant juos reikia kruopščiai apžiūrėti. Taip pat verta pasirūpinti, kad automobilio įrankiai, reikalingi rato keitimui – raktas, keltuvas ar veržliarakčiai – būtų lengvai prieinami ir veikiantys.
Atsarginis ratas ilgose kelionėse
Ilgesnėse kelionėse atsarginis ratas tampa ne tik atsarginiu sprendimu, bet ir psichologine parama vairuotojui. Žinodami, kad turite galimybę pakeisti padangą bet kur, kelionės metu jaučiatės saugesni. Pilno dydžio ratas leidžia važiuoti įprastu greičiu ir nesijaudinti dėl netikėtų ribojimų, o laikinasis ratas padeda pasiekti artimiausią servisą, išvengiant kelionės nutrūkimo.
Svarbu paminėti, kad atsarginis ratas – tai ne visavertė ilgalaikė alternatyva. Jis neturėtų būti naudojamas kaip nuolatinė padanga, nes tai gali pakenkti automobilio stabilumui ir saugumui, ypač posūkiuose ar slidžiame kelyje. Atsarginis ratas visada turėtų būti laikomas tik pagal numatytą paskirtį – kaip priemonė atvykti į serviso punktą.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.