Šiuolaikiniai automobiliai vairuotojams suteikia daugybę patogumų – jie gali patys užsivesti, pristabdyti prieš kliūtį, įspėti apie eismo juostos pakeitimą ir netgi automatiškai įjungti žibintus. Tačiau realybė yra tokia, kad elektroninės pagalbinės sistemos ne visada veikia taip, kaip tikimės. Ypač sudėtingomis oro sąlygomis – per liūtis, audras ar smarkų lietų – net ir pažangiausi prieblandos jutikliai gali „apakti“. Tokiais atvejais jie gali neįjungti artimųjų šviesų, palikdami automobilį praktiškai nematomą kitiems eismo dalyviams.
Kai šviesos įjungtos, bet automobilis vis tiek „nematomas“
Daugelyje automobilių užvedus variklį automatiškai įsijungia dienos žibintai, dažniausiai LED tipo. Jie šviečia tik į priekį, todėl galinėje dalyje automobilis lieka tamsus. Švaraus oro ir gero matomumo sąlygomis tiek pakanka, tačiau lietuje, rūke ar audros metu toks apšvietimas tampa pavojingas – kiti vairuotojai gali jūsų tiesiog nepastebėti, ypač žiūrėdami į automobilį iš galo.
Dienos žibintai skirti tik šviesiam paros metui ir geroms oro sąlygoms. Jei matomumas prastėja – debesys užtemdo dangų, pradeda lyti ar tvyro rūkas – būtina nedelsiant persijungti į artimąsias šviesas. Ir tai reikia daryti rankiniu būdu, nes automatiniai jutikliai ne visada reaguoja laiku arba gali visai nesureaguoti.
Įstatymas aiškus: atsakomybė – vairuotojui, ne elektronikai
Kelių eismo taisyklės Lietuvoje numato, kad vairuotojas visada privalo užtikrinti tinkamą transporto priemonės apšvietimą. Net jei jūsų automobilis turi automatinį žibintų įjungimo režimą, policijos pareigūnui tai nerūpės. Jeigu važiuosite be reikiamų artimųjų šviesų esant blogam matomumui, būtent jūs būsite atsakingas.
Baudos už tokį pažeidimą gali būti reikšmingos – nors Lenkijoje jos siekia apie 200 zlotų (maždaug 45 eurus) ir papildomai skiriami baudos balai, Lietuvoje už analogišką pažeidimą taip pat numatyta administracinė atsakomybė, siekianti 30-90, o kartais net ir 200 eurų. Svarbiausia – rizikuojate ne tik pinigais, bet ir savo bei kitų saugumu.
Automatinis režimas – pagalba, o ne garantija
Prieblandos jutikliai puikiai veikia įprastomis sąlygomis – įjungia žibintus tuneliuose, saulei leidžiantis ar sutemus. Tačiau dieną, kai nėra visiškai tamsu, bet matomumą smarkiai mažina krituliai, sistema gali nesuveikti. Tai reiškia, kad jūs ir toliau važiuosite su vien tik dienos žibintais, nors sąlygos reikalauja naudoti artimąsias šviesas.
Dalis vairuotojų pernelyg pasitiki elektronika. Tačiau nei jutikliai, nei kompiuteriai nemato audros taip, kaip ją mato žmogus. Būtent vairuotojas turi įvertinti situaciją ir priimti sprendimą – įjungti artimąsias šviesas rankiniu būdu.

Kodėl tai itin aktualu Lietuvoje
Lietuvos klimatas – nepastovus, o vasaros audros ir staigūs lietūs gali užklupti bet kurią akimirką. Tokiomis sąlygomis matomumas keliuose krenta akimirksniu. Jei važiuojate magistrale ar užmiesčio keliu, kiti vairuotojai gali pastebėti jus per vėlai, ypač jei jūsų automobilio galiniai žibintai nedega.
Tai ypač pavojinga važiuojant už sunkiasvorių transporto priemonių, kurios purškia daug vandens, arba esant spūstyje, kai matomumas ribotas. Dėl šios priežasties specialistai ragina vairuotojus nesiremti vien automatika, o visada patiems kontroliuoti žibintų įjungimą.
Audra – rimtas išbandymas elektronikai
Stiprios liūtys ir perkūnijos ne tik mažina matomumą, bet ir trikdo kai kurių automobilio sistemų darbą. Prieblandos jutikliai veikia pagal šviesos intensyvumo pokyčius, tačiau tankūs debesys ir lietaus užuolaida gali būti interpretuojami skirtingai. Sistema gali „nuspręsti“, kad šviesos dar nereikia, nors realios vairavimo sąlygos reikalauja priešingo sprendimo.
Būtent todėl patyrę vairuotojai rekomenduoja: jei pradėjo lyti arba debesys užtemdė dangų, įjunkite artimąsias šviesas patys – nelaukite, kol tai padarys automobilis.
Atsakingas vairavimas prasideda nuo matomumo
Eismo saugumo specialistai primena – jūsų matomumas kitiems vairuotojams yra vienas svarbiausių saugaus vairavimo elementų. Net jei manote, kad matote gerai, svarbu įsitikinti, jog ir kiti jus mato. Rankiniu būdu įjungtos artimosios šviesos liūties metu gali išgelbėti gyvybes.
Technologijos yra puikus pagalbininkas, bet galutinį sprendimą visada turi priimti žmogus.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.