Kai kalbama apie automobilių ilgaamžiškumą, daugelis pirmiausia galvoja apie variklio gedimus ar sudėtingas transmisijos problemas. Tačiau didžiausias pavojus slypi ne mechaniko dirbtuvėse, o ant kėbulo – tai korozija. Rūdys, nors iš pradžių atrodo tik estetinė problema, ilgainiui tampa lemtingu veiksniu, galinčiu sunaikinti net ir techniškai tvarkingą automobilį. Ir nors detales galima pakeisti, visiškai surūdijusios konstrukcijos atstatyti nebeįmanoma – tuomet automobilio gyvenimo kelias paprasčiausiai baigiasi. Tad kurie automobiliai pasižymi padidinta rūdžių rizika?
Kodėl rūdys yra tokios pavojingos?
Korozija – tai ne tik negražios dėmės ant durelių ar ratų arkų. Kai rūdys pažeidžia konstrukcines dalis – suvirinimo siūles, slenksčius ar rėmo elementus – automobilio tvirtumas smarkiai sumažėja. Susidūrimo atveju tai gali reikšti ir keleivių saugumo praradimą. Todėl neatsitiktinai švedų žurnalas Vi Bilägare jau daugiau nei tris dešimtmečius skiria ypatingą dėmesį šiai temai. Šiaurės šalyse, kur žiemos ilgos, šaltos ir keliai gausiai barstomi druska, korozijos apsauga tampa esminiu klausimu.
Stokholmo įmonė Rostskyddsmetoder, kurios specializacija ir nepriklausomi naujų automobilių bandymai, leidžiantys sudaryti patikimiausią korozijos apsaugos reitingą. Per kelis dešimtmečius buvo patikrinta daugiau kaip 500 skirtingų modelių – nuo mažų miesto hečbekų iki prabangių visureigių.
Kaip tikrinama kėbulo apsauga?
Švedijos ekspertai nesiriboja tik paviršiaus apžiūra. Jie naudoja endoskopus, leidžiančius pažvelgti į sunkiai prieinamas ertmes, tikrina dažų sluoksnio vientisumą, mastikos kokybę, drenažo sistemų veikimą, cheminių dangų sudėtį ir pačių konstrukcinių medžiagų atsparumą. Vertinimo skalė sukurta nuo 0 iki 5 balų: 0 reiškia didžiausią korozijos riziką, o 5 – geriausią apsaugą.
Naujausiuose rezultatuose, paskelbtuose šių metų pradžioje, gamintojų vidurkis siekė 3,1 balo. Atrodytų, neblogai, tačiau kai kurios markės gavo labai prastus įvertinimus, o kitos – pademonstravo įspūdingą atsparumą.
Automobiliai, kurie rūdija greičiausiai
Pagal švedų ekspertų sudarytą reitingą, blogiausius rezultatus gavo šie gamintojai – tai markės, kurių modeliai dažniausiai linkę rūdyti ir reikalauja papildomos antikorozinės priežiūros jau po kelerių eksploatacijos metų:
- Honda – 1,8 balo
- Suzuki – 2,0
- Subaru – 2,0
- Range Rover – 2,0
- Mitsubishi – 2,0
- Lynk&Co – 2,0
- Hongqi – 2,0
- Fiat – 2,0
- DS – 2,0
- Toyota – 2,2
- Ford – 2,2
Tai reiškia, kad šių markių savininkams būtina pasirūpinti papildoma apsauga, nes kitaip rūdys atsiras greičiau, nei tikėtasi.

Automobiliai, atspariausi korozijai
Tuo tarpu geriausiai pasirodė šie gamintojai – jų automobiliai pasižymi aukštu atsparumu korozijai, patikima gamyklinė apsauga ir ilgaamžiškumu, todėl vairuotojams tenka mažiau rūpesčių dėl kėbulo išsaugojimo:
- Porsche – 5 balai
- Jaguar – 4,7
- Nio – 4,5
- BMW – 4,1
- Audi – 4,0
- Mini – 4,0
- Mercedes – 3,9
- Renault – 3,7
- Volkswagen – 3,6
- Seat – 3,6
Šios markės įrodo, kad gamyklinė antikorozinė apsauga gali būti itin efektyvi ir ilgaamžė, jei tik gamintojas skiria pakankamai dėmesio detalėms.
Prevencija – patikimiausias ginklas
Pasak ekspertų, net ir kruopščiai atlikti kėbulo remonto darbai retai užtikrina ilgalaikę apsaugą nuo rūdžių. Todėl patariama imtis profilaktikos: kas trejus–ketverius metus atlikti visapusišką antikorozinę priežiūrą. Tai apima specialių priemonių suleidimą į uždaras ertmes, dugno dangos atnaujinimą bei drenažo sistemų patikrą.
Vis dėlto šie darbai turėtų būti patikėti profesionalams. Netinkamai atlikta apsauga gali pakenkti – užkimšti gamyklinius vandens nutekėjimo kanalus ir netgi paspartinti rūdijimo procesą.
Mažytės rūdys – didelė grėsmė
Iš pirmo žvilgsnio nekenksmingos dėmelės ant sparno gali virsti rimta problema. Jei korozija išplinta, automobilio vertė krenta, o saugumas tampa abejotinas. Todėl kiekvienam vairuotojui verta prisiminti paprastą taisyklę: rūdis lengviau užkirsti, nei bandyti jas sustabdyti. Prevencija kainuoja mažiau nei kapitalinis kėbulo remontas, o automobilio tarnavimo laikas pailgėja dešimtmečiu.
Tad prieš perkant naują ar naudotą automobilį, verta pasidomėti ne tik jo variklio patikimumu, bet ir kėbulo atsparumu korozijai. Juk galutiniame rezultate būtent rūdys, o ne mechaniniai gedimai, dažniausiai nulemia, kada automobilis pasieks savo paskutinę kelionę.