Automobilių pasaulis sparčiai keičiasi, o hibridinės transporto priemonės Lietuvoje tampa vis populiaresnės. Šiuo metu šalyje užregistruota apie 104 224 HEV (klasikiniai hibridai, kurių negalima įkrauti iš išorės) lengvų keleivinių automobilių. Nauji hibridai sudaro didelę dalį naujų automobilių pardavimų – pavyzdžiui, liepos mėnesį net 47,6 % naujų lengvųjų automobilių rinkos Lietuvoje buvo hibridiniai HEV modeliai. Tačiau viena – turėti hibridinį automobilį, visai kas kita – važiuoti taip, kad degalų sąnaudos tikrai mažėtų — tam reikalingi tinkami vairavimo įpročiai ir technikos išmanymas.

Ekspertai pabrėžia, kad sąmoningas vairavimas ir keli paprasti įpročiai gali padaryti stebuklus. Nors daugeliui vairuotojų atrodo, jog hibridas pats pasirūpina ekonomišku važiavimu, realybė yra kitokia: netinkama vairavimo technika gali iššvaistyti šio automobilio potencialą. Tad kokios taisyklės leidžia išnaudoti hibrido galimybes iki galo?
Greitas pagreitėjimas – taupesnė strategija
Vienas netikėčiausių patarimų, kuris dažnai prieštarauja įprastiniams įsitikinimams – hibridui naudinga dinamiškai įsibėgėti. Ilgas ir vangus greitėjimas yra pats neefektyviausias režimas, nes tokiu metu degalų sąnaudos auga sparčiausiai. Kur kas geriau – greitai pasiekti norimą greitį, o tada leisti automobiliui „plaukti“. Dauguma hibridų turi e-CVT transmisijas, kurios pačios palaiko variklį optimaliame sūkių diapazone. Rezultatas – mažiau laiko nepalankiame darbo režime ir mažesnės bendros sąnaudos.
Kitas svarbus aspektas – automobilio šildymas. Kaip ir tradiciniai benzininiai modeliai, hibridai nėra skirti ilgai stovėti įjungus uždegimą. Toks stovėjimas tik iškrauna traukos bateriją, o vėliau jos įkrovimas kainuoja papildomus degalus. Todėl geriausia vos užvedus pajudėti – vidaus degimo variklis įsijungs tik tada, kai to prireiks, t. y. didesniu greičiu ar esant didesnei apkrovai.
Miesto režimas – hibrido stichija
Hibridinės technologijos tikrasis pranašumas atsiskleidžia mieste. Čia dažnas stabdymas ir lėtas pajudėjimas suteikia puikią galimybę naudoti elektros energiją. Lengvai spausdami akceleratorių ir, jei automobilis tai leidžia, įjungę EV režimą, galite važiuoti vien elektra, ypač esant žemam greičiui.
Ilgesniuose maršrutuose, pavyzdžiui, važiuojant užmiestyje, patikimiausia palikti darbą automobilio kompiuteriui. Hibrido valdymo sistema nuolat balansuoja tarp elektros ir benzino, todėl ji geriau nei vairuotojas žino, kada kuris šaltinis efektyvesnis.
Dar vienas patarimas – nepamirškite ECO režimo. Jis ne tik švelniau reaguoja į akceleratoriaus paspaudimą, bet ir optimizuoja transmisijos, baterijos, oro kondicionieriaus bei šildymo darbą. Nors automobilis tampa kiek „ramiau“ važiuojantis, sąnaudos sumažėja 10–15 procentų, o komfortas beveik nesuprastėja.
Stabdymas hibridu – tai ne tik trinkelės
Vienas svarbiausių energijos taupymo būdų – regeneracinis stabdymas. Atleidus akceleratorių, generatorius pradeda kaupti kinetinę energiją baterijoje. Todėl hibriduose rekomenduojama stabdyti anksčiau ir švelniau – kuo ilgiau vyksta energijos atgavimas, tuo daugiau baterija sukaupia, o stabdžių trinkelės įsijungia tik paskutinėje fazėje.
Miestuose itin praverčia „B“ pavaros režimas, kuris leidžia intensyviau sulėtinti automobilį vos atleidus akceleratorių. Tokiu atveju dažnai pakanka tik šio režimo, o stabdžių pedalą naudojate tik visiškai sustojant ar netikėtos situacijos metu.

Kur hibridas taupo daugiausiai?
Nors hibridų reklamos dažnai kalba apie „savęs įsikrovimą“, tiesa yra kitokia – baterijos energija gaunama arba iš vidaus degimo variklio, arba stabdant. Kitaip tariant, elektra nėra visiškai nemokama. Tačiau būtent miestuose ir užmiesčio keliuose, kur dažnai tenka stabdyti ir vėl pagreitėti, hibridai parodo tikrąją naudą.
Autostradoje situacija kitokia: važiuojant pastoviu dideliu greičiu, elektra beveik nedalyvauja, todėl skirtumas tarp hibrido ir tradicinio benzininio ar dyzelinio automobilio tampa minimalus. Visgi daugumai vairuotojų, kasdien įstrigusių spūstyse ar važinėjančių trumpais maršrutais, hibridas leidžia pastebimai sumažinti sąnaudas.
Sąmoningas vairuotojas – didžiausias taupymo garantas
Apibendrinant galima pasakyti: hibridas suteikia galimybę sutaupyti, tačiau tik tiems, kurie moka juo naudotis. Greitesnis įsibėgėjimas, stovėjimo vengimas, švelnus stabdymas, ECO režimo įjungimas ir tinkamas miesto režimo išnaudojimas – tai penkios taisyklės, leidžiančios išspausti maksimumą iš šios technologijos.
Galbūt hibridas nėra stebuklingas sprendimas, kuris visiškai išspręs išlaidų degalams problemą, bet išmokęs keisti vairavimo įpročius, kiekvienas vairuotojas gali pasiekti žymiai geresnių rezultatų. O tai – ne tik mažesnės sąnaudos, bet ir ilgesnis automobilio tarnavimo laikas bei tylesnė, komfortiškesnė kelionė.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.