Iki šiol daugelį elektromobilių pirkėjų gąsdino vienas klausimas – ką reiškia nusipirkti keletą metų naudotą elektrinę transporto priemonę? Didžiausias nerimas kildavo dėl baterijos, kurios pakeitimas dažnai kainuoja iki pusės naudoto automobilio vertės. Tačiau didžiausias pasaulyje elektromobilių baterijų gamintojas CATL žengė į priekį, pristatydamas technologiją, galinčią panaikinti šias baimes. Tarptautinėje automobilių parodoje IAA Mobility 2025 Miunchene kompanija atskleidė savo naują kūrinį – Shenxing Pro akumuliatorių, kuriam žadamas iki 12 metų arba 1 milijono kilometrų tarnavimo laikas, beveik neprarandant talpos.

Šis sprendimas gali radikaliai pakeisti naudotų elektromobilių rinką. Jei baterijos patvarumas taps toks, kokį deklaruoja gamintojas, automobilio amžius nebebus toks gąsdinantis kriterijus kaip iki šiol.
Du variantai: ilgaamžiškumas arba greitis
CATL siūlo dvi Shenxing Pro versijas. Super Long Life & Long Range variantas skirtas tiems, kurie siekia maksimalios ištvermės ir nuvažiuojamo atstumo. WLTP bandymų cikle deklaruojamas nuotolis siekia iki 758 kilometrų vienu įkrovimu. Įspūdinga ir tai, kad net po 200 tūkstančių kilometrų nuvažiuoto kelio baterijos talpa sumažės vos apie 9 procentus. Palyginimui, dabartiniai gamintojai garantuoja tik 70–80 procentų talpos po aštuonerių metų arba 160 tūkstančių kilometrų.
Antrasis variantas – Super-Fast Charging Battery – orientuotas į spartų įkrovimą. Vos per 10 minučių įkraunama energija leidžia įveikti 478 kilometrus. Net šalčiausiose sąlygose, esant –20 °C, užtenka 20 minučių, kad automobilis pasiektų 410 kilometrų nuotolį. Tai revoliucija šalims su atšiauriu klimatu, kur įkrovimo stotelėse ilgas laukimas tampa rimtu iššūkiu.
Saugesnė technologija – be gaisro grėsmės
CATL pabrėžia, kad Shenxing Pro pasižymi išskirtiniu saugumu. Net jei atskira celė būtų pažeista dėl perkaitimo ar mechaninio smūgio, baterija dar valandą tiektų įtampą, neišskirdama dūmų ar liepsnų. Gamintojas teigia, kad ši technologija visiškai pašalina gaisro ar sprogimo riziką net ekstremaliose situacijose, pavyzdžiui, po stiprios avarijos. Tai itin svarbus pasiekimas, nes būtent baterijų užsidegimai iki šiol buvo viena didžiausių baimių, susijusių su elektromobilių eksploatacija.

Inovatyvus dizainas: baterija tampa automobilio dalimi
CATL taip pat pristatė naują požiūrį į integraciją. Cell-to-Body technologija reiškia, kad celes montuojant tiesiai į automobilio kėbulą nebereikia papildomų modulių ir korpusų. Tokiu būdu automobilis tampa lengvesnis, standesnis, o visa konstrukcija – tvirtesnė. Dar daugiau – toks sprendimas leidžia visiškai atsisakyti tradicinės baterijų keitimo sistemos, nes pats paketas tampa organine transporto priemonės dalimi.
Naujoviška bangų formos celių išdėstymo sistema pagerina šilumos išsklaidymą, užtikrina efektyvesnį aušinimą ir kartu padidina mechaninį atsparumą deformacijoms. Gamintojas pabrėžia, kad net remontas taps paprastesnis – aušinimo bei tvirtinimo sistemas galima pasiekti iš skirtingų pusių, todėl serviso darbai bus spartesni ir patogesni.
Gamyba Europoje – trumpesnė grandinė ir mažesnis pėdsakas
Svarbus aspektas europiečiams – CATL planuoja Shenxing Pro baterijas, skirtas Europos automobilių gamintojams, gaminti būtent Europoje. Tai reiškia trumpesnę tiekimo grandinę, mažesnį transportavimo CO₂ pėdsaką ir glaudesnį bendradarbiavimą su vietos žaliavų tiekėjais bei perdirbimo įmonėmis. Tokiu būdu sukuriamas beveik uždaras žaliavų ciklas, atitinkantis žaliąją Europos Sąjungos strategiją.
Kol kas neatskleidžiama, kokiuose automobilių modeliuose pirmiausia pasirodys Shenxing Pro baterijos ir kokia bus jų kaina. Vis dėlto žinoma, kad technologija paremta LFP (ličių geležies fosfato) chemija, kuri yra pigesnė už populiariausias NMC (nikkelio, mangano ir kobalto) baterijas. Tai suteikia vilčių, kad ir galutinė produkto kaina bus prieinamesnė platesnei vartotojų grupei.
Ar ateitis jau čia?
CATL pažadas – milijonas kilometrų be reikšmingo talpos praradimo – skamba kaip technologinė revoliucija, galinti pakeisti visą automobilių rinkos dinamiką. Jei šie skaičiai taps realybe, naudotų elektromobilių rinka taps daug patrauklesnė, o baimė dėl baterijos patikimumo išnyks.
Vartotojams tai reiškia, kad elektromobilis galės tarnauti tiek pat ar net ilgiau nei tradiciniai automobiliai su vidaus degimo varikliais. O gamintojams – kad prireiks ieškoti naujų būdų, kaip išlaikyti klientą ilgiau, nes baterijų keitimo poreikis taps retenybe.
Šiuo metu CATL sprendimas atrodo kaip dar vienas Kinijos bandymas pademonstruoti technologinį pranašumą. Tačiau ilgalaikėje perspektyvoje tai gali būti momentas, kai elektromobiliai pagaliau taps visavertiškai konkurencingi visais aspektais – ne tik ekologiniais, bet ir praktiniais.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.