Lietuvoje, kur žiema kasmet primena, ką reiškia ledas, sniegas ir šaltis, automobilio padangos tampa ne prabanga, o būtinybe. Daugelis vairuotojų yra įsitikinę, kad jei padanga atrodo gerai ir dar turi pakankamai protektoriaus, ją galima naudoti be problemų. Tačiau padangų specialistai kalba vienu balsu – išvaizda ne visada parodo tikrąją padangos būklę. Net ir tvarkingai atrodanti, bet pasenusi žieminė padanga gali tapti lemtingu veiksniu avarijos metu.
Amžius – tylusis pavojus, kurio nemato akis
Nors vairuotojai dažnai vertina padangas pagal protektoriaus gylį, ekspertai pabrėžia, kad ne mažiau svarbus rodiklis yra padangos amžius. Laikui bėgant guma praranda savo elastingumą, tampa kietesnė, o tai tiesiogiai veikia sukibimą su keliu. Tokia padanga prastai reaguoja į slydimą, ilgiau stabdo ir sunkiau išlaiko sukibimą su šlapia ar apledėjusia danga.
Padangos sensta nepriklausomai nuo to, ar jos naudojamos, ar ilsisi garaže. Net ir sandėliuojamos, jos pamažu reaguoja į deguonį, ozoną ir saulės šviesą. Gumos mišinys oksiduojasi, susidaro mikroplyšiai, o cheminiai priedai, kurie turėtų saugoti nuo kietėjimo, ilgainiui praranda savo poveikį.
Kaip sužinoti, kiek metų jūsų padangoms?
Kiekviena padanga turi unikalų DOT žymėjimą, esantį ant šoninės sienelės. Paskutiniai keturi šio kodo skaitmenys nurodo pagaminimo savaitę ir metus. Pavyzdžiui, žymėjimas 1023 reiškia, kad padanga pagaminta 2023 m. 10-ąją savaitę.
Verta prisiminti, kad net ir naujos, bet ilgai sandėliuotos padangos gali būti pasenusios. Nors įstatymai leidžia pardavinėti padangas iki trejų metų nuo pagaminimo datos, praktiškai pirkėjui vertėtų pačiam pasitikrinti datą – ypač jei įsigyjamos padangos akcijų metu ar iš nežinomo pardavėjo.
Kada padangą reikia keisti, net jei protektorius dar geras?
Teoriškai padangos gali tarnauti iki dešimties metų, tačiau praktiškai po penkerių ar šešerių metų jų savybės ima sparčiai blogėti. Tai reiškia, kad net jei protektorius dar siekia 5 mm, elastingumo praradimas žymiai sumažina saugumą.
Žiemą guma turi išlikti minkšta – būtent tai leidžia jai „įsikabinti“ į sniegą ar ledą. Kai mišinys sukietėja, padanga pradeda elgtis kaip plastikas – ji slysta, o ne sukimba. Dėl to automobilio stabdymo kelias gali pailgėti keliais metrais – skirtumas, kuris avarijos atveju gali būti lemiamas.

Protektoriaus gylis – tik pusė tiesos
Pagal įstatymą, minimalus protektoriaus gylis yra 1,6 mm, tačiau žieminėms padangoms tai visiškai nepakanka. Ekspertai tvirtina, kad mažiau nei 4 mm gylio protektorius jau nebegali tinkamai pašalinti vandens ar šlapio sniego nuo kelio paviršiaus. Tokiu atveju drastiškai padidėja slydimo (akvaplanavimo) rizika, o automobilio valdymas tampa neprognozuojamas.
Jeigu pastebite, kad padangos kraštai nusidėvėję netolygiai, tai gali reikšti ne tik neteisingą slėgį, bet ir gumos struktūros susidėvėjimą dėl amžiaus.
Tinkamas laikymas – ilgaamžiškumo paslaptis
Padangų tarnavimo laiką galima pailginti, tačiau tik tinkamai jas laikant. Aukšta temperatūra, tiesioginiai saulės spinduliai, drėgmė ar staigūs slėgio pokyčiai žymiai sutrumpina gumos gyvavimo trukmę.
Specialistai rekomenduoja padangas laikyti vėsioje, sausoje ir tamsioje vietoje, toliau nuo šildymo prietaisų ir cheminių medžiagų. Geriausia jas pastatyti vertikaliai, o ne dėti viena ant kitos, kad nesusidarytų deformacijos.
Jei automobilis ilgesnį laiką stovi nejudinamas, reikėtų bent kartą per kelias savaites šiek tiek pavažiuoti arba padidinti slėgį padangose – tai padės išvengti vadinamojo „plokščio taško“, kai guma deformuojasi ties sąlyčio vieta su žeme.

Kiek sezonų gali atlaikyti žieminė padanga?
Jei padangos nėra senesnės nei septyneri metai ir buvo tinkamai laikytos, jos gali tarnauti iki šešių sezonų. Tačiau tai galioja tik tuo atveju, jei protektorius išliko pakankamai gilus, o guma – elastinga. Po šio laikotarpio net geriausios padangos nebegali užtikrinti tokio paties stabdymo kelio ar manevravimo stabilumo.
Kai padangos tampa per senos, jas būtina tinkamai utilizuoti. Tai galima padaryti vietiniuose atliekų surinkimo punktuose (PSZOK) – ten senos padangos priimamos nemokamai arba už simbolinį mokestį.
Saugumas – ne vieta taupyti
Nors daugeliui vairuotojų atrodo logiška „panaudoti iki galo“, padangų atveju tokia logika nepasiteisina. Senos padangos – tai ne tik prastesnis sukibimas, bet ir realus pavojus. Kietėjanti guma blogiau reaguoja į temperatūros pokyčius, greičiau praranda stabilumą ir gali sprogti staigiai pasikeitus slėgiui.
Saugumas kelyje prasideda nuo smulkmenų – ir padangos, kurios atrodo „dar geros“, gali būti pavojingesnės, nei atrodo.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.