Šiuolaikiniai automobiliai vis dažniau aprūpinti technologijomis, kurios padeda vairuotojui. Automatiniai žibintai, lietaus jutikliai, adaptyvūs kruizo kontrolės sprendimai – visa tai skirta tam, kad vairavimas būtų saugesnis ir patogesnis. Tačiau technologijos, nors ir naudingos, negali visiškai pakeisti žmogaus dėmesio. Kartais aklas pasikliovimas elektronika ne tik kelia pavojų, bet ir gali kainuoti brangią baudą.

Dienos šviesos žibintai – ne visada pakankami
Vienas dažniausių pavyzdžių, kai vairuotojai suklysta, yra netinkamas žibintų naudojimas. Automobilių gamintojai jau daugelį metų privalo montuoti dienos šviesos žibintus. Jie skirti tam, kad automobilis būtų geriau matomas šviesiuoju paros metu, tačiau jų veikimo logika ne visiems aiški. Kelių eismo taisyklės labai tiksliai nurodo: dienos žibintus leidžiama naudoti tik esant geram matomumui – nuo aušros iki sutemų, jei oro sąlygos normalios.
Vos tik pradeda lyti, sningti ar tvyro rūkas, vairuotojas privalo įjungti artimąsias šviesas. Tai nėra rekomendacija – tai pareiga. Deja, dalis vairuotojų važiuoja toliau su įjungtais tik dienos žibintais, nes mano, kad „juk matosi“. Problema ta, kad dienos žibintai veikia tik automobilio priekyje – galiniai gabaritiniai žibintai tokiu režimu nedega. Tai reiškia, kad iš paskos važiuojantys vairuotojai mato beveik nematomą automobilio siluetą, o tai itin pavojinga šlapio kelio ar rūko sąlygomis.
Automatiniai jutikliai – patogumas, bet ne visada saugumas
Kodėl tiek daug vairuotojų suklysta? Viena priežastis – pernelyg didelis pasitikėjimas automatiniais sistemos jutikliais. Daugelis automobilių turi prieblandos jutiklį, kuris automatiškai įjungia artimąsias šviesas. Skamba patogiai, bet yra vienas „bet“ – šis jutiklis reaguoja tik į šviesos intensyvumą. Tai reiškia, kad jis suveiks, kai lauke taps tamsu ar užtemdys tankūs debesys, tačiau ne tada, kai tiesiog pradeda lyti. Tokiu atveju automobilis toliau važiuos tik su dienos žibintais, o vairuotojas nė nepastebės, kad gale jo automobilis lieka nematomas.
Dėl šios priežasties, vos pradėjus lyti ar esant kitoms prastoms oro sąlygoms, automatinį režimą reikia išjungti ir rankiniu būdu įjungti artimąsias šviesas. Tai užtikrins, kad automobilis būtų aiškiai matomas iš visų pusių.
Kiek kainuoja klaida?
Netinkamai naudojant žibintus baudos neišvengiamos. Lietuvos kelių eismo taisyklės numato, kad už vairavimą be įjungtų artimųjų šviesų esant blogam matomumui gali būti skirta bauda nuo 30 iki 50 eurų. Policija tokius pažeidimus vertina griežtai, nes jie tiesiogiai susiję su saugumu – prastai matomas automobilis tampa didžiule rizika ne tik jam pačiam, bet ir visiems aplinkiniams eismo dalyviams.
Be to, tokia situacija gali tapti ir avarijos priežastimi. Įsivaizduokite magistralę lyjant: priekyje automobilis su įjungtais tik dienos žibintais, gale visiškai tamsu. Kito vairuotojo reakcijos laikas sutrumpėja iki minimumo – kelių sekundžių pakanka, kad įvyktų susidūrimas.
Technologijos negali pakeisti budrumo
Vairuotojo atsakomybė – nepamiršti, kad jokie jutikliai nėra tobuli. Automobilio elektronika skirta padėti, o ne galvoti už mus. Todėl kiekvieną kartą, kai užklumpa lietus ar tirštas rūkas, verta pačiam įsitikinti, ar įjungtos tinkamos šviesos. Tai paprastas įprotis, kuris gali apsaugoti tiek nuo nelaimės, tiek nuo nemalonios baudos.
Galų gale, automobilio žibintai – tai ne tik formalumas. Tai mūsų ir aplinkinių saugumo garantas. Taigi, kitą kartą, kai už lango pradės lyti, prisiminkite: išjunkite automatinį režimą ir patys įjunkite artimąsias šviesas. Tai mažas veiksmas, kuris gali išgelbėti gyvybę.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.