Roblox, viena populiariausių žaidimų platformų pasaulyje, įžengė į naują amžiaus patvirtinimo etapą, kuris, kaip paaiškėjo, daugybei žaidėjų kelia ne saugumo, o chaoso ir pasipiktinimo bangą. Iki šiol identiteto tikrinimui pakako nuskenuoti tapatybės dokumentą ir pateikti nuotrauką. Tačiau dabar bendrovė nusprendė žengti dar toliau – balsiniam pokalbiui būtina įrašyti trumpą vaizdo įrašą su savo veidu. Tai turėjo būti pažangus būdas apsaugoti nepilnamečius, bet realybėje virto techninių klaidų ir bendruomenės susiskaldymo audra.
Nuo dokumentų prie algoritmų: sistema, kuri pasirodė esanti ydinga
Naujoji vaizdo tapatybės patvirtinimo sistema žaidėjų prašo atsisukti į kamerą, tuomet pažvelgti į kairę ir dešinę, o remdamasis šiuo įrašu algoritmas turi įvertinti žaidėjo amžių. Nors apie šios funkcijos diegimą buvo pranešta dar lapkritį, tik realus jos testavimas pirmuosiuose regionuose atskleidė trūkumus. Socialiniai tinklai, ypač „Reddit“, kuo toliau, tuo labiau pildomi pasakojimais apie tai, kaip suaugusius vartotojus sistema priskiria paaugliams, o ilgalaikius paskyrų savininkus – jaunesniems nei jų realus amžius.
Kai kurie žaidėjai, Roblox pasaulyje praleidę daugiau nei dešimtmetį, staiga neteko prieigos prie balso pokalbių – funkcijos, kuri daugeliui buvo kasdienio bendravimo su draugais pagrindas. Amžių klaidingai vertinantis algoritmas ne tik klysta, bet ir uždaro duris į tą dalį platformos, kuri ilgus metus buvo jos stipriausia socialinė ašis.
Nauja amžiaus sistema skaldo bendruomenes
Tačiau tikrieji sunkumai prasideda tada, kai sistema žaidėjus automatiškai suskirsto į amžiaus grupes. Vaikai iki 9 metų tegali bendrauti tik su jaunesniais nei 13. Tarp 13 ir 15 metų priskiriamiems leidžiama kalbėti tik su 9–17 m. žaidėjais. Tačiau keisčiausia taisyklė paliečia suaugusiuosius: jei algoritmas mano, kad žaidėjui daugiau nei 21 metai – net jeigu žmogui iš tiesų tik 19 – jis nebegali bendrauti su niekuo, kas jaunesnis nei 18.
Rezultatas – lyg staiga nutrūkusios bendruomenių gijos. Grupės, gildijos ir draugų rateliai, kūręsi metų metus, per akimirką buvo išdraskyti. Vakar dar laisvai bendravę žaidėjai šiandien girdi tik tylą, nes jų amžiaus ribos algoritmo akyse tapo „nesuderinamos“. Roblox, platforma, kuri išaugo būtent dėl socialinės sąveikos ir bendros kūrybos, dabar susiduria su iššūkiu, galinčiu pakeisti visą jos identitetą.

Veido duomenys debesyse: ar tikrai saugu?
Techninės problemos – viena medalio pusė. Kita – žaidėjų nuogąstavimai dėl saugumo. Vis daugiau vartotojų nenori dalintis savo veido įrašais su didžiulėmis korporacijomis, ypač laikais, kai duomenų nutekėjimai tapo skaudžia realybe. Roblox tvirtina, kad įrašai ištrinami iš karto po patvirtinimo, tačiau daugelis žaidėjų tokiais pažadais nebetiki. Biometriniai duomenys – vieni jautriausių, ir jų patekimas ne į tas rankas gali turėti rimtų pasekmių.
Verta pažymėti, kad įmonė atsidūrė sudėtingoje situacijoje. Pastaraisiais metais Roblox nuolat kritikuojama tėvų ir institucijų, teigiančių, kad platforma nepajėgia pakankamai apsaugoti nepilnamečių. Vien tik 2025 metais iškelta keletas bylų, tarp jų – ir Teksaso generalinio prokuroro. Žiniasklaida pranešė ir apie atvejus, kai suaugusieji apsimetė vaikais ir taip įviliodavo nepilnamečius į pavojingas situacijas. Šiame kontekste platforma siekia parodyti, kad imasi griežtesnių apsaugos priemonių, tačiau žaidėjų reakcija rodo – pasirinktas būdas labiau kelia sumaištį nei saugumą.
Ar Roblox spės pataisyti klaidas iki pasaulinio įdiegimo?
Planuojama, kad ši tikrinimo sistema visame pasaulyje pradės veikti 2026 m. sausį. Kol kas sunku pasakyti, ar iki tol pavyks ištaisyti klaidas, patobulinti algoritmo tikslumą ir sušvelninti bendruomenės pasipiktinimą. Akivaizdu tik viena – jei šie pokyčiai nebus įgyvendinti apgalvotai, Roblox rizikuoja prarasti tai, kas jį ilgus metus išskyrė iš kitų platformų: įtraukią, draugišką ir kūrybišką socialinę erdvę.
Įdomu tai, kad ši platforma jau ne kartą susidūrė su netikėtais pokyčiais. 2022 metais iš žaidimo buvo pašalintas legendinis „oof“ mirties garsas, kuris buvo tapęs interneto memu – dėl licencinių ginčų su originalaus garso autoriumi Tommy Tallarico. Tai buvo simbolinis įvykis, priminęs, kad net kultiniai elementai gali dingti akimirksniu. Dabartinė krizė – kur kas rimtesnė ir palies kur kas daugiau žaidėjų.
Kol Roblox mėgina naviguoti tarp reguliuotojų spaudimo ir vartotojų pasipiktinimo, žaidėjų bendruomenė vieningai klausia: ar tikrai saugumas turi kainuoti bendravimo laisvę?
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.