Vos tik įlipę į lėktuvą, daugelis keleivių pradeda dairytis į laisvas vietas. Ypač tada, kai atitenka nepatogi vieta per vidurį – tarp nepažįstamų žmonių, be erdvės pajudėti. Laisva vieta priekyje ar prie lango atrodo labai viliojančiai – tačiau pilotai perspėja: skubėti persėsti iki pakilimo yra bloga mintis.
Buvęs „Virgin Atlantic“ kapitonas Pitas Hačinsonas paaiškino, kad tokia, atrodytų, nekalta keleivių iniciatyva gali turėti rimtų pasekmių visam skrydžiui. Anot jo, masiniai persėdimai keičia lėktuvo balansą – o tai tiesiogiai susiję su skrydžio saugumu.
Kodėl tai pavojinga? Viskas remiasi į svorio centrą
„Perėjimas į kitas vietas, ypač jei tai daro daug žmonių ir į zonas, kurios tam nėra numatytos, gali smarkiai paveikti lėktuvo balansuotę. Jei visi keleiviai sėdėtų priekinėje dalyje, pakilti būtų gerokai sunkiau nei įprastomis sąlygomis, o kai kuriais atvejais tai apskritai galėtų tapti neįmanoma“, – aiškino jis „The Independent“.
Ir atvirkščiai – jei dauguma sės gale, lėktuvas gali pakilimo metu „atsilošti“ ant uodegos ar leistis taip, kad galine dalimi kliudytų žemę, pažymėjo pilotas. Pasak jo, keleivių išsidėstymas yra viena iš sudedamųjų skrydžio saugos skaičiavimų dalių.
„Saugus skrydis reiškia tinkamai išlaikytą lėktuvo pusiausvyrą. Kitaip tariant – svorio centrą leistinose ribose. Labai svarbu, kad svorio centras išliktų tinkamoje zonoje. Todėl būtina, kad visa lėktuvo apkrova – įgula, keleiviai, bagažas, krovinys, kuras ir maistas – būtų paskirstyta teisingai. Tai vadinama lėktuvo balansavimu. Iš to matyti, kad keleivių buvimas bei jų vietos yra neatsiejama skaičiavimų dalis“, – pabrėžė patyręs kapitonas.
Jis taip pat pridūrė, kad tokia problema ypač tampa rimta tada, kai lėktuvas užpildytas mažiau nei 80%. Skrydžiuose, kuriuose užimtumas mažesnis, įgula sąmoningai paskirsto keleivius taip, kad svorio centras liktų tinkamose ribose, pavyzdžiui, sodindami juos virš sparnų, taip pat užtikrindami, kad prie avarinių išėjimų sėdėtų žmonės.
Atrodo smulkmena, bet įgulai tai sukelia daug nereikalingo chaoso
Buvęs „Emirates“ vyresnysis palydovas Džejus Robertsas atkreipė dėmesį į dar vieną riziką, susijusią su neleistinu vietų keitimu jau skrydžio metu.
„Mūsų sistemos sukurtos taip, kad jūsų vieta susieta su jūsų asmens duomenimis. Jei mums reikia jus surasti, mes ieškome jūsų pagal vardą savo įrenginiuose ar keleivių sąrašuose. Kai žmogus persėda ir apie tai nepraneša, mums tenka pradėti paiešką. Be to, vietų apsikeitimas neįspėjus įgulos gali apsunkinti aptarnavimą. Pavyzdžiui, jei užsisakėte specialų maistą, persėdę be leidimo galite jo tiesiog negauti“, – sakė jis „The Independent“.
Dėl šių priežasčių jis ragina keleivius, norinčius persėsti ar užimti laisvą vietą po įlaipinimo, pirmiausia kreiptis į skrydžio palydovus ir tik gavus jų patvirtinimą keisti vietą.