Kai kalbame apie elektromobilius, daugelis pirkėjų viliasi ne tik ekologijos, bet ir ekonomijos. Įsigyti pigesnį, elektrinį miesto automobilį atrodo kaip žingsnis į išmanesnį, švaresnį rytojų. Tačiau tikrovė ne visada tokia džiugi. Vienas iš sparčiai populiarėjančių modelių – BYD Dolphin Surf – tampa tikru galvos skausmu tūkstančiams vairuotojų įvairiose šalyse. Kas nutinka, kai noras sutaupyti prasilenkia su kokybės realybe?
Greitas populiarumas, lėtas patikimumas
BYD Dolphin Surf, kuris kai kuriose Europos valstybėse pasiūlomas su reikšmingomis subsidijomis, vilioja savo itin žema kaina. Pritaikius valstybės paramą, jo kaina kai kuriose rinkose krenta žemiau nei bet kurio kito elektromobilio. Vis dėlto tokie pasiūlymai dažnai primena loteriją – vieniems pasiseka, kiti susiduria su didelėmis problemomis jau po kelių dešimčių tūkstančių kilometrų.
Patirtis iš kitų rinkų – ypač Pietų Amerikos – rodo, kad žema kaina neatsiejama nuo konstrukcinių trūkumų. Ten analogiškas modelis, žinomas kaip BYD Seagull, buvo plačiai naudojamas keleivių pervežimui, todėl gana greitai paaiškėjo realios eksploatavimo bėdos.
Lūžtantys važiuoklės elementai – ne pavienis atvejis
Vienas iš žinomiausių atvejų – transporto paslaugas teikiantis Danilo Almeida, kuris įsigijo BYD Seagull 2024 m. spalį ir iki 2025 m. nuvažiavo apie 40 000 km. Jo elektromobilis patyrė dešinės priekinės pakabos svirčių lūžį – problema, kuri vėliau buvo pakartota ir kitų vairuotojų. Per trumpą laiką socialiniuose tinkluose pasirodė mažiausiai 40 patvirtintų atvejų, kai pasitaikė tie patys gedimai – lūžtančios priekinės svirtys, silpni amortizatoriai, vairavimo mechanizmo gedimai.
Dar vienas vairuotojas tvirtina susidūręs su tokia pačia problema net du kartus – pirmą kartą važiuoklė neatlaikė prie 40 000 km ridos, o antrą kartą – vos pasiekus 64 000 km. Tokie skaičiai elektromobilių rinkoje, kuri deklaruoja ilgaamžiškumą ir mažą priežiūros poreikį, skamba kaip grėsmingas signalas.

Ne tik važiuoklė – ir garantijos duobės
Dar labiau vairuotojus nuvylė tai, kad BYD atstovybės atsisako pripažinti važiuoklės dalių gedimus garantiniais. Remonto išlaidos tenka pačiam klientui, net jei automobilis dar nesulaukė metų. Vietos atstovai aiškina, kad dėl visko kalti „vietinių kelių defektai“, nors pačios detalės pagamintos iš plieno ir turėtų tarnauti ilgiau nei minkštos gumos komponentai.
Norint pakeisti sulūžusią dalį, tenka ne tik mokėti iš savo kišenės, bet ir laukti – kai kurie vairuotojai dalių laukė iki mėnesio, o tai reiškia stovintį automobilį ir papildomas išlaidas. Vienas klientas net kreipėsi raštu į importuotoją, prašydamas leidimo keisti gamyklinius amortizatorius į analogiškus iš Toyota Corolla – tikėdamasis bent minimaliai pagerinti saugumą.
Milijonas parduotų – bet ar tai privalumas?
Gamintojas BYD birželio pradžioje džiaugėsi pasiekimu – vienas milijonas Seagull/Dolphin Surf vienetų pagaminta per vos 25 mėnesius nuo debiuto. Palyginimui, „Volkswagen Golf“ prireikė 31 mėnesio, o „Toyota Corolla“ – net 43 mėnesių pasiekti tokį skaičių. Skaičiai įspūdingi, tačiau kokybės kontrolės kontekste jie kelia daugiau nerimo nei pasigėrėjimo.
Kai gamyba tokia greita, dažnai nukenčia detalės, inžineriniai sprendimai ir bandymų kokybė. Tūkstančiai vienetų su potencialiai pavojingais defektais gali tapti ne tik finansiniu galvos skausmu, bet ir saugumo rizika visiems eismo dalyviams.
Kur veda aklas pasitikėjimas pigumu?
Elektromobiliai neabejotinai yra ateitis. Tačiau ši ateitis negali būti paremta vien maža kaina. Saugumas, ilgaamžiškumas ir patikimumas turi būti pagrindiniai kriterijai, o ne vien subsidijos ar graži rinkodara. Vairuotojų patirtys rodo, kad pigesni variantai gali brangiai kainuoti – tiek tiesiogine prasme, tiek psichologiškai.
BYD Dolphin Surf – tai priminimas, kad rinkoje vis dar yra produktų, kuriems trūksta realaus ilgaamžiškumo pagrindo. Ir nors kai kurioms Europos valstybėms tai gali atrodyti kaip patrauklus startas elektromobilių eroje, realūs vairuotojai jau pradeda suvokti, jog tikra vertė slypi ne kainoje, o patikimumo patikrintame produkte.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva, jei nenurodyta kitaip.