Kai suprantate, kad jūsų automobilis taps istorija
Važiuojate savo automobiliu ir net nesusimąstote. Užsukate į degalinę, pripildote baką, važiuojate toliau. Taip buvo visada. Taip, atrodo, bus ir toliau.
Bet kažkas jau pasikeitė. Gal pastebėjote daugiau automobilių su EV numeriais. Gal pamatėte naują įkrovimo stotelę prie prekybos centro. Gal girdėjote, kad kaimynas nusipirko elektromobilį ir sako, kad nebegrįš prie benzino.
Tai ne atskiri atvejai. Tai banga, kuri jau čia.
Tai vyksta visur, ne tik Norvegijoje
2024 metais visame pasaulyje buvo parduota septyniolika milijonų elektromobilių. Tai dvidešimt penki procentai daugiau nei prieš metus. Kas penktas naujas automobilis planetoje dabar yra elektrinis.
Kinijoje elektromobiliai jau sudaro pusę visų naujų automobilių pardavimų. Pusę. Ne dešimt procentų, ne dvidešimt. Penkiasdešimt. 2025 metų pradžioje šis skaičius perkopė penkiasdešimt procentų ribą.
Norvegijoje devyni iš dešimties naujų automobilių yra elektriniai. Švedijoje ir Danijoje daugiau nei pusė. Net Vietnamas aplenkė Jungtinę Karalystę pagal elektromobilių dalį rinkoje. Tailandas lenkia JAV.
Europos Sąjunga priėmė įstatymą, kuris nuo 2035 metų draudžia parduoti naujus automobilius su vidaus degimo varikliais. Tai ne planas. Tai įstatymas. Kalifornija padarė tą patį. Kinija stato milijonus įkrovimo stotelių.

Kas vyksta po variklio dangčiu
Pokyčiai nėra tik politiniai sprendimai. Jie vyksta dėl paprastos priežasties. Elektromobiliai tampa pigesni.
Baterijų kaina nukrito žemiau šimto dolerių už kilovatvalandę. Tai psichologinė riba, kurią ekspertai laikė lūžio tašku. Kinijoje elektromobiliai jau kainuoja mažiau nei benzininiai tos pačios klasės automobiliai.
2024 metais pasaulyje buvo galima rinktis iš septynių šimtų aštuoniasdešimt penkių elektromobilių modelių. 2026 metais jų bus daugiau nei tūkstantis. Kiekvienas gamintojas, kuris nori išlikti, investuoja į elektrifikaciją.
Volkswagen žada pardavinėti tik elektromobilius Europoje nuo 2033 metų. Volvo nuo 2030. Mercedes-Benz ruošiasi tam pačiam. Net tie, kurie priešinosi, dabar keičia planus.
Autobusai jau keturiasdešimt trijų procentų yra elektriniai. Sunkvežimių pardavimai auga aštuoniasdešimt procentų per metus. Tai ne ateitis. Tai dabartis.
Kai stengiamasi to nematyti
Galima sakyti, kad tai toli. Kad Lietuva ne Norvegija. Kad infrastruktūros nėra. Kad per brangu.
Bet taip sakė ir apie išmaniuosius telefonus 2007 metais. Pirmasis iPhone pasirodė vos prieš aštuoniolika metų. Dabar kiekvienas turi tokį kišenėje.
Automobilių pramonė keičiasi panašiu greičiu. Tarptautinė energetikos agentūra prognozuoja, kad 2025 metais bus parduota daugiau nei dvidešimt milijonų elektromobilių. Ketvirtadalis visų naujų automobilių pasaulyje.
Etiopija uždraudė importuoti automobilius su vidaus degimo varikliais. Nepalas pasiekė septyniasdešimt šešių procentų elektromobilių dalį. Šios šalys nėra turtingos. Bet jos mato, kur juda pasaulis.
Bendras automobilių su vidaus degimo varikliais skaičius pasieks piką 2027 ar 2028 metais. Tada pradės mažėti. Pirmą kartą istorijoje.
Kai bako kvapas tampa prisiminimu
Niekas nesako, kad rytoj nebegalėsite važiuoti savo automobiliu. Degalinės neužsidarys per naktį. Benzinas neišnyks staiga.
Bet jūsų anūkai tikriausiai nežinos, kaip kvepia benzinas. Jiems degalinė bus kažkas iš senelių pasakojimų, kaip mums telefonų būdelės ar vaizdajuostės.
Pokyčiai vyksta tyliai. Kiekvieną dieną. Kiekviename mieste. Ir vieną rytą, stovėdami prie savo automobilio, tiesiog suprasite, kad pasaulis jau pasikeitė.
O jūs buvote tame pokytyje nuo pat pradžios.
Nuotraukos asociatyvinės © Midjourney