Kiekvienas vairuotojas bent kartą yra patyręs nerimą keliantį jausmą – automobilis skleidžia neįprastus garsus, ir tuoj pat galvoje iškyla klausimas: kas sugedo ir kiek kainuos remontas? Dažnai dėmesys nukrypsta į variklį ar pakabą, tačiau verta prisiminti, kad triukšmo šaltinis gali būti visai ne ten. Kartais už viską atsakingos yra… padangos. Ir tai ne visada reiškia rimtą bėdą. Pakalbėkime, kada padangų garsai visiškai normalūs, o kada reikėtų sunerimti.
Padangos niekada nebūna visiškas tylos įsikūnijimas
Svarbu žinoti, kad padangos iš principo negali būti visiškai tylios. Jos visada skleidžia tam tikrą garsą, nes guma liečiasi su kelio danga, ir tai yra visiškai normalu. Daugeliu atvejų variklio darbas būna garsesnis, todėl natūralus padangų ūžesys tiesiog paskęsta bendrame fone. Problemos prasideda tada, kai be įprasto ūžesio pasigirsta papildomi, aštresni ar vibraciją keliantys garsai. Tokiu atveju vairuotojas neturėtų jų ignoruoti – jie gali būti pirmas signalas, kad verta patikrinti automobilį.
Garsus ūžesys? Patikrinkite slėgį
Vienas iš dažniausiai pasitaikančių triukšmų – tai duslus ūžesys arba „dundėjimas“. Jei garsas tampa vis ryškesnis, pirmiausia reikėtų pasitikrinti padangų slėgį. Net 0,5 baro per mažas slėgis gali tapti aiškiai girdimo triukšmo priežastimi. Per mažai pripūstos padangos įgauna didesnį sąlyčio plotą su keliu, o tai reiškia didesnę riedėjimo varžą ir netaisyklingą protektoriaus darbą. Rezultatas – stipresnis ūžesys. Laimei, ši problema išsprendžiama paprasčiausiai užsukus į degalinę ir pripūtus oro.
Vibracijos ir „dantytos“ padangos
Jei po slėgio patikrinimo padangos ir toliau „dainuoja“, problema gali slypėti protektoriaus nusidėvėjime. Vairuotojai dažnai susiduria su vadinamuoju „padangų dantytumu“ – netolygiu protektoriaus nusidėvėjimu, kuris ypač dažnas galinėje ašyje sumontuotose padangose. Tokiu atveju automobilio viduje pasigirsta ne tik ūžesys, bet ir juntamos vibracijos, ypač važiuojant lygiu asfaltu. Kuo didesnis greitis, tuo vibracijos stipresnės.
Iš pirmo žvilgsnio toks reiškinys gali atrodyti grėsmingas, tačiau realios avarijos rizikos jis dažniausiai nekelia. Vis dėlto triukšmas ir vibracijos yra pakankama priežastis apsilankyti servise. Specialistas gali nustatyti, ar problema nesusijusi su pakabos nusidėvėjimu arba netinkama ratų geometrija. Jei šių defektų neištaisysite, net naujos padangos greitai taps „dantytos“.
Ne visada triukšmas yra ženklas, kad kažkas negerai su pakaba ar slėgiu. Kartais viską paaiškina paprastas faktas – padangos sensta. Automobiliai, laikomi lauke, patiria didelius temperatūros svyravimus, o saulės spinduliai spartina gumos kietėjimą. Kuo guma kietesnė, tuo garsesnė. Tokios padangos ūžia, dunda ar net spragsi daug labiau nei naujos, minkštesnės.
Padangų garsai: konstrukcija ir dydis taip pat svarbūs
Triukšmo lygį lemia ir pačių padangų konstrukcija. Pigesni modeliai, nors ir patrauklūs kaina, dažnai neturi tokių technologinių sprendimų, kurie sumažintų triukšmą. Be to, garsą gali lemti ir padangų plotis. Platesnės padangos, dažniau naudojamos sportiškesniuose automobiliuose, yra žymiai triukšmingesnės už siauresnes, skirtas miesto mažyliams.
Profilio aukštis – dar vienas svarbus faktorius. Aukštesnio profilio padangos sugeria daugiau kelio nelygumų ir todėl būna tylesnės, o žemo profilio padangos garsą perduoda tiesiai į saloną. Net ir apkrovos indeksas gali turėti įtakos: tvirtesnės, didesnę apkrovą laikančios padangos yra kietesnės ir gali skleisti daugiau triukšmo.
Nepamirškite ir kelio dangos
Kartais vairuotojai pamiršta, kad triukšmą lemia ne tik padangos, bet ir kelio paviršius. Šiurkštesnis asfaltas ar betono danga savaime sustiprina ūžesį. Net ir pačios tyliausios premium klasės padangos tokiomis sąlygomis bus garsesnės. Todėl prieš nerimaujant dėl garsų verta atkreipti dėmesį, ar jie neatsiranda tik tam tikruose kelio ruožuose.

Profilaktika – pigiau nei remontas
Norint išvengti nemalonių padangų garsų, būtina reguliariai atlikti paprastą priežiūrą: tikrinti slėgį, stebėti protektoriaus nusidėvėjimą, keisti padangas laiku ir vengti važinėti su kietomis, pasenusios gumos padangomis. Tokie veiksmai ne tik sumažina triukšmą, bet ir padidina saugumą. Galų gale tyliau riedantis automobilis reiškia ne tik patogesnę kelionę, bet ir mažesnį stresą vairuotojui.
Triukšmas – dar ne verdiktas
Padangos triukšmas pats savaime nėra verdiktas, kad automobilis sugedo. Tačiau jis visada yra signalas įsiklausyti. Kartais užtenka patikrinti slėgį, kartais – pasikeisti padangas arba patikrinti pakabą. Jei garsas neduoda ramybės, geriausia nesivadovauti nuojauta, o kreiptis į specialistus. Tokiu būdu galima ne tik išvengti bereikalingo streso, bet ir užtikrinti didesnį saugumą kelyje.
Kita vertus, verta priminti, kad visiškai tyliai važiuojančių padangų tiesiog nėra. Tad dalis girdimų garsų – tai ne defektas, o tiesiog fizikos dėsnių pasekmė. Vairuotojo užduotis – atskirti, kada padangos „kalba“ įprastai, o kada siunčia aiškų signalą apie galimą problemą.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.